GreedFall – Sleeperhit of pile of shit?

Af en toe krijg je een game voorgeschoteld die je niet had zien aankomen. Ofwel er was weinig informatie over beschikbaar of werd een beetje weggeblazen door andere, meestal AAA-titels. Zo kregen we in mei A Plague Tale Innocence en die beoordeelde FfredericC met een welverdiende 8,5. Een kleine sleeperhit mag je wel stellen. Is dit met GreedFall ook het geval? Of is dit toch een pile of shit?

Het eerste wat mij opviel in de beelden die beschikbaar waren voor release, dat deze game een mix leek tussen Dragon Age (Origins) en The Witcher. Beide titels wisten mij zeer te bekoren en GreedFall heeft dan ook bizar grote schoenen te vullen als ik er over nadenk.

Jij speelt als De Sardet, een jonge diplomaat in een wereld waar men geteisterd wordt door een mysterieuze ziekte, de Malichor. De hoop op een geneesmiddel ligt op het eiland Teer Fredee. Na een introductie in de stad Serene vertrek jij, samen met je neef Constantin, naar New Serene waar je avontuur dan eindelijk van start gaat.

Het eiland is echter niet zomaar een eiland. Je krijgt als diplomaat te maken met verschillende facties van “vastelanders” maar ook de eilanders, of “natives”, hebben meerdere stammen met elk hun eigen visie op de wereld en op de komst van de vastelanders. Zo raak je verwikkeld in een wereld van politiek, diplomatie en geloof.

Teer Fredee

Het eiland is prachtig vormgegeven en heeft van alles te bieden. Van grote steden tot uitgestrekte weides met bossen en open vlakten. Ook de flora en fauna zul je goed tot je willen nemen want deze kunnen je ontzettend helpen tijdens je reis wanneer je zelf je potions bereidt of extra’s toevoegt aan je uitrusting.

De fauna is je echter niet altijd goedgezind en dit betekent dat je veel gevechten zult beslechten. Dit gebeurt door middel van drie classes, Warrior, Technical of Magic.

Als Warrior ben je handig met een één of tweehandige wapens zoals een zwaard of een mace. Natuurlijk kun je ook altijd handig gebruik maken van je pistool of geweer.

Kies je voor Technical dan ga je je meer verdiepen in de alchemie. Je zet vallen, je gooit bommen en maakt gebruik van zwaarder geschut in de vorm van pistolen en geweren. Ook kun je gebruik maken van je handwapens maar deze zullen geen zoden aan de dijk zetten.

Als laatste is er Magic. Doe een ring om je vinger en je kunt magische ballen schieten alsof het een pistool is en is het dus ook beter om op een afstandje te blijven. Het is echter niet zo dat je oneindig kunt doorknallen. Om magie te gebruiken heb je MP nodig. Wel vult MP automatisch weer aan of kun je een potion gebruiken om MP aan te vullen.

In alle classes heb je gelukkig ook nog Fury. Dit is een balkje die volloopt wanneer je aanvalt of succesvol de verdediging kiest en wanneer je genoeg hebt gespaard kun je een krachtige aanval inzetten. Een soort heavy attack. Erg handig in de nijpende situaties.

To diplomatie or not to diplomatie

Zoals ik al eerder zei is het van groot belang om iedereen zoveel mogelijk te vriend te houden. Dit kan erg lastig zijn als er verschillende belangen op het spel staan. De ene factie wil het ene en de andere factie het andere. Het is dan aan jou om hier de juiste weg te bewandelen. Een oplossing is altijd voor handen maar geef je iemand gelijk of kies je voor een gulle middenweg?

In het geval dat je faalt de juiste woordkeuze te vinden, of je loopt monsters en andere vijanden tegen het lijf, dan is het wel handig dat het vechten een beetje soepel verloopt. Het is toch wel een erg groot onderdeel van de game! Ik kan je gelukkig geruststellen want het gevecht systeem werkt erg goed. Soepele animaties laten je ontwijken, pareren en aanvallen alsof het dagelijks werk is. Na zo’n 50 uur gespeeld te hebben en alle side en main quests te hebben gehad verveel ik me nog niet op mijn weg naar de Platinum trophy.

Technische kantjes zijn wat ruw…

In de tweede aflevering van FSOM Gaming begon ik al over de ietwat vreemde animaties in deze game. De monden bewegen zich wat robotisch en gezien je veel dialoog voert in deze game is dit wel een punt van aandacht. Ook is het niet altijd even vloeiend in de wereld om je heen. Een deur open doen en er dwars doorheen lopen, een trap oplopen waarbij de trap af en toe met je mee wil bewegen, dat soort zaken. Kleine technische foutjes die niet perse de game onderuit halen maar die wel opvallen. Zoals in het voorbeeld hieronder dat de animatie voor een item glitched en een wel heel bijzonder tafereel oplevert.

The verdict

Al met al heeft GreedFall mij zeer weten te vermaken. Een uitgebreid verhaal gecombineerd met een goed vecht systeem en toffe omgevingen zorgen ervoor dat je geïnvesteerd blijft tijdens het spelen. De side quests voelen nooit echt geforceerd en voegen in de meeste gevallen gelukkig iets toe. Als het niet aan een bepaalde faction is dan is het wel een extra schakel voor het verhaal. Overall ben ik dan ook zeer positief over deze titel en kan ik niet anders dan hem beoordelen als een sleeperhit die menig RPG fan zal weten te bekoren.

FSOM cijfer: 8.5/10

Dit artikel is geschreven door: Peter van de Velde / DutchPlayStationGamer Ook mijn YouTube video’s check je op FSOM TV!

FSOM Gaming Aflevering 2 |Remasters, Remakes and original RPG's Dutchplaystationgamer
Wil je meer weten over FSOM of zie jij een samenwerking wel zitten?
Aarzel dan niet en neem contact op!
Info@fsom.nl

Meer lezen van DutchPlayStationGamer?

Rambo Last Blood – Nog 1 keer knallen!
FSOM Gaming aflevering 2 – Remasters, Remakes and Original RPG’s
Pennywise the Dancing Clown is weer wakker voor IT Chapter II!
Stephen King – Verlichting & Gwendy’s Knoppenkist
Spider-Man – Far From Home Review

Please follow and like us:
error

8 thoughts on “GreedFall – Sleeperhit of pile of shit?

  1. Pingback: Code Vein - Review

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
Instagram