Sekiro – Shadows Die Twice FSOM Review

Ik schreef al eerder over mijn ervaringen als een shinobi over de eerste 20 uur die ik doorbracht met Sekiro. Ook gaf ik toen aan dat ik een review zou schrijven zodra ik de game had uitgespeeld. Laat het nu het geval zijn dat ik alle mogelijke eindes heb gezien. Daarom bij deze mijn volledig, ongezouten mening over deze Shinobi wereld van FROM SOFTWARE.

In Sekiro beleef je het Japan van de 16e eeuw. Oorlog woedt over het land tussen de verschillende clans. Jij blijft als kind achter op zo’n slachtveld en wordt gevonden door de Shinobi die we leren kennen als Owl. Deze man besluit je te adopteren en te trainen als een ware shinobi. Jij bent Wolf (Okami) en bent de beschermer van de Divine Heir. Jij moet de Divine Heir helpen ontsnappen uit de toren waar hij gevangen zit. Deze reddingspoging mislukt echter falikant. Je verliest je arm en je leven… of toch niet?

Resurrection

Je ontwaakt enige tijd later bij iemand die zichzelf de “Sculptor” noemt. Terwijl jij je roes lag uit te slapen heeft hij een nieuw arm voor je gemaakt met de naam “Fang”. Want wat is een Wolf zonder Fang, toch? Deze arm is niet alleen handig omdat je verschillende tools kunt bevestigen maar ook speelt je nieuwe arm een groot deel in de gameplay van Sekiro. Wanneer een locatie onbereikbaar lijkt maakt je arm het mogelijk, door middel van een soort Grapple Hook. Dit technische hoogstandje zul je dan ook veelvuldig gebruiken.

Naast dit technische hoogstandje komt er nog een leuke gameplay feature om de hoek zetten in de vorm van Resurrection. FROM SOFTWARE staat bekend om hun uitdagende gameplay en dit zorgt ervoor dat je wel een keer dood zult gaan. Zo niet anders in Sekiro. Maar de dood betekent nu niet direct het einde. Door het bloed van de Divine Heir zul je niet direct dood zijn maar krijg je de keuze. Kies je voor de dood dan wordt je wakker bij de het laatste rustpunt, een Sculpture Idol. Kies je echter voor resurrection dan sta je op met de helft van je levensbalkje om verder te gaan in de strijd die je aan het voeren was. Shadows Die Twice, remember?

Dragonrot

Doodgaan heeft echter ook nog een aantal consequenties. Elke keer dat je een true death hebt (dus niet Resurrection gebruikt of geen mogelijkheid meer hebt voor Resurrection) dan verlies je de helft van je verdiende sen (geld) en een deel van je experience die je verdiend had voor je volgende skillpoint. Dit is echter kinderspel bij wat er werkelijk op het spel staat: Dragonrot.

Dragonrot is een ziekte die zich verspreid wanneer je dood gaat. Wanneer de ziekte zich veelvuldig verspreid worden NPC’s ziek. Dit geeft de game aan door je een Rot Essence te geven wanneer je weer ontwaakt bij je Sculpture Idol. Deze Dragon Rot heeft geen direct invloed op het hoofdverhaal maar wel degelijk op missies van NPC’s. Gelukkig is er wel een geneesmiddel, al is echter erg zeldzaam. Het heeft dus wel degelijk effect op de wereld om je heen! De enige tip die ik je kan geven, ga niet te vaak dood!

Leren en bestuderen

Wanneer je de vijanden in Sekiro te lijf gaat is het goed om te weten dat de gameplay niet alleen snel is maar er ook wel een leer curve aanwezig is. Simpelweg met je zwaard slaan zal eerder resulteren in je dood dan in je overwinning. Toch kan het in sommige gevallen wel het beste zijn om te doen. Ik zal het proberen uit te leggen.

Elk gevecht is een waar duel. Wanneer je vijand je aanvalt kun je met een block de aanval afweren maar je kunt ook een ‘deflect’ doen. Dan blokkeer je de aanval niet, je maakt de aanval onschadelijk. Doe je dit succesvol zal je zien dat het Posture balkje begint te vullen. Als je voldoende deflect of aanvalt en het Posture balkje is vol krijg je de mogelijkheid tot een Deathblow.

Het is dus van belang dat je leert hoe dit systeem werk en dat je het onder de knie krijgt. Dit kan je extreem veel helpen op je reis.

Uitdagend maar wel eerlijk

De gameplay van Sekiro is op zijn zachtst gezegd uitdagend. Je heb de mogelijkheden om alle vijanden een kopje kleiner te maken. De vijand beschikt echter over dezelfde middelen en dit maakt de gameplay uitdagend maar wel eerlijk. Dit betekent echter niet dat het zonder tekortkomingen is. Wat ik heb gemerkt tijdens het spelen dat de meeste keren dat ik dood ging het echt aan mezelf lag. Niet opletten, te ijverig, te snel, net niet goed geanticipeerd op een aanval, you name it.

In sommige gevallen kwam het echter door omstandigheden waar je niet zoveel aan kunt veranderen. Omdat de camera op een positie zit zodat je altijd zichtbaar bent wil het wel eens gebeuren dat je achter een voorwerp blijft hangen dat je niet ziet. Wanneer je dan toch doodgaat bij een boss die je bijna had verslagen na een uur proberen dan is dat op zijn zachtst gezegd erg zuur.

Aan bosses geen gebrek

Naast de reguliere vijanden zijn er ook genoeg bosses om tegen te strijden. Het hangt er wellicht vanaf hoe je de term boss interpreteert in deze game. Je hebt story-bosses en dit zijn er niet zo gek veel. Wel heb je veel exceptionele krijgers die ook als bosses gezien worden (voor de trophy althans wel) en dan kom je in totaal op 53 bosses! Hier zit af en toe wel een beetje herhaling in, maar desondanks is 53 een flink aantal. Daarmee kun je je lol wel op!

The Verdict

Na de game uitgespeeld te hebben en nog genoeg content over te hebben voor de overige eindes kan ik zeggen dat na 35 uur spelen mijn reis nog niet ten einde is. Ik ga me de komende tijd nog wel even vermaken met deze game en als ik zeg dat deze game zomaar mijn GOTY van 2019 kan zijn, dan is daar geen woord van gelogen.

FSOM cijfer: 9,5/10

Wil je meer weten over Peter van de Velde / DutchPlayStationGamer
dan zijn deze artikelen ook wat voor jou!

2019 – Nu al een topjaar voor gamers
Rammstein ist wieder da!
Sekiro – Mijn eerste 20 uur als een Shinobi
Google komt met gaming platform “Stadia”

Please follow and like us:
error

6 thoughts on “Sekiro – Shadows Die Twice FSOM Review

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
Instagram