Days Gone – The FfredericC Review

Dat E3 is deze week betekent niet dat er niet gegamed wordt. Nadat de DutchPlayStationGamer de game onder handen heeft genomen kon de review van FfredericC natuurlijk niet uitblijven. Dezelfde game, een andere kijk. Inzichten alom bij FSOM. Check hieronder snel zijn review!

‘Murica

Na Chicago in Watch Dogs 1, California in Watch Dogs 2, Montana in FC5, New York in Spiderman, Detroit in Detroit: Become Human en heel Amerika in The Crew, moet nu dus ook Oregon eraan geloven. The US and A blijft een onuitputtelijke bron aan inspiratie. Is nice!

Volgens TripAdvisor is deze staat “one of the best kept secrets of the US” en is het mogelijk om binnen een uur rijden zowel strand en zee als bergen met sneeuw te zien. Een ideale speeltuin dus voor onze Deacon St John (Deek voor de vrienden).

“If you’re a murderer, or worse, and someone pays me to take you out? You’re already dead, and just don’t know it.” Dixit Deek.

Een biker die zijn ervaringen uit zijn crimineel verleden gebruikt om in een post-apocalyptische wereld een centje bij te verdienen als drifter. Zo worden mensen genoemd die zich niet gesetteld hebben in één van de overlevingskampen.

The Good, the Bad and the Ugly

Het verhaal van Days Gone drift op haar beurt ook alle kanten op en hangt aaneen van de voorspelbaarheden zoals de pagina’s van mijn Playboy vroeger. De eerste helft luister je vooral gesprekken af van overheidsbedrijf NERO om meer te weten te komen over je dood gewaand vrouwlief…als je tenminste niet aan het babysitten bent op je ‘Mongrel MC’ buddy Boozer. Deze laatste wordt al veels te vroeg in het verhaal arbeidsongeschikt gemaakt. Hij had een ideale companion kunnen zijn (eventueel zelfs in online coop) want een sfeermaker is het wel.

Het is pas in de tweede act dat de game een broodnodige versnelling hoger schakelt en er veel meer actie aan bod komt.

In tegenstelling tot die andere open wereld van  RDR2 waarin we recent mochten vertoeven, heb je in Days Gone wél het gevoel dat alles om jou draait. Tegelijkertijd krijg je dan weer geen enkele keuze voorgeschoteld en heb je bijgevolg nul impact op het verhaal. Zo schop je op een gegeven moment figuurlijk tegen het scheenbeen van de kampleider. Toch loopt op het einde van die missie het vertrouwensbalkje van dat kamp vol. Bepaalde kampen verliezen het weinige nut dat ze al hadden wanneer je een nieuw kamp ontdekt en kunnen zonder omkijken worden achtergelaten.

Zelfs het tijdstip en weer wordt voor de aanvang van bepaalde missies à la minute voor je ogen aangepast omdat de makers waarschijnlijk een bepaalde visie in gedachten hadden. Het zijn echter zulke (kleine) beslissingen die de inleving van de speler teniet doen.

Ik heb het ook te doen met NPCs wiens enige bestaansrecht het openschuiven van de kamppoort is. Of merchants die 24 op 24 in hun kraam staan maar je wel na een paar seconden dingen toeroepen als “hurry up, I ain’t got all day!”

Freakers, screamers, growlers en breakers  

Hoewel het zombie-thema er nu echt wel als een uitgemolken koe begint uit te zien, zijn de hordes een fantastische vondst. Een gigantische troep Freakers die niet rusten vooraleer ze vleselijke confetti van je gemaakt hebben. Het was al lang geleden dat mijn polsslag nog zo hoog ging tijdens het gamen. Je wordt en route ook constant belaagd door andere, minder eervolle groepen overlevers dus constant op je hoede zijn is de boodschap.

Gelukkig krijg je, naarmate het vertrouwen groeit met verschillende kampen, toegang tot een hele reeks wapens en projectielen. Het knullige weapon wheel went uiteindelijk wel snel en voor je het weet, ben je molotovs en spiked bats aan het craften met wat de mensheid heeft achtergelaten.

Het oog wilt ook wat

We zien het wel vaker maar als een developer (Bend Studio) exclusief voor een console ontwikkelt, dan ziet het er meestal fantastisch uit. Days Gone is niet anders. Prachtige vergezichten en een indrukwekkend weersysteem worden afgewisseld met gedetailleerde kampen en levensechte personages.

Het rondtuffen met je vrij te personaliseren stalen ros vindt de perfecte balans tussen arcade-y en sim. Ik kijk dan ook uit naar de aangekondigde checkpoint races. Één puntje van kritiek though: geen wheelies in een biker game? Kom op!

De Platinum is gemakkelijk te bereiken door iedereen die bereid is om er zijn uurtjes in te steken (een 80tal). In mijn geval het dubbele want de mogelijkheden in Photomode zijn eindeloos.

Conclusie

Days Gone is verre van perfect. Daarvoor had het verhaal veel beklijvender moeten zijn. Het is een probleem als ik van tevoren kan voorspellen hoe 80% procent van de missies zullen verlopen. Toch zie ik echter veel potentieel in de verslavende gameplay en het oog voor detail en afwerking. Een veelbelovende toekomst staat in de sterrenhemel geschreven. Liefst op een PS5 wel dan want zelfs na tig patches waren de performance en audio issues niet van de baan.

FSOM grade: 6,5

Dit artikel is geschreven door: FfredericC / ps4photomode_ffredericc

Meer gaming?
E3 2019 – De persconferentie
FSOM Gaming – Aflevering 1 – E3 2019 Vooruitblik!
Until Dawn – Rush of Blood VR Review
Sekiro – Shadows Die Twice FSOM Review

Please follow and like us:

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
Instagram