Eldest Souls Review

Eldest Souls Review

6 augustus 2021 11 Door Peter van de Velde

Eldest Souls | Gamegenres zijn net als in alle andere media soorten niet weg te denken. Actie, avontuur, RPG zijn zomaar een aantal genres die we in de gamingwereld rijk zijn. Maar soms, heel af en toe komt er een game op de markt die een genre definieert of zelfs creëert. Dit gebeurde danook bij de release van de Souls games van From Software. De formule was, geen difficulty setting, extreem uitdagend maar “altijd eerlijk”. Games die deze formule volgen zijn bijvoorbeeld Nioh, Salt and Sanctuary en The Surge. Maar nu is er een game bijgekomen die recentelijk verscheen op PlayStation 4 en PlayStation 5. En dat is Eldest Souls. It must be in the name.

Boss rush game

Ik moet eerlijk bekennen, hoe goed ik ook bekend ben met games, dit was mijn eerst Boss rush game. Ik had zelfs nog nooit echt van het genre gehoord. Na Google even te hebben geraadpleegd komt het volgende neer. Je vecht op een bepaald punt tegen alle bosses tegelijkertijd, optioneel of verplicht. Of de game kent geen reguliere vijanden en vecht je enkel tegen bosses. Eldest Souls bevindt zich in de laatste omschrijving van boss rush games.

De game kent dus geen vijanden maar biedt gelukkig wel de nodige dingen om je bezig te houden. De developer, bestaande uit 3 vaste leden en 3 freelancers, hebben de game gevuld met genoeg lore om het je bezig te houden. Maar het draait uiteindelijk natuurlijk om gameplay en de bosses.

Fight!

Nadat je de eerste meters hebt gemaakt wordt je min of meer direct in het diepe gegooid en kun je losgaan op je eerste bossfight. De game is een PixelArt game en heeft voor inspiratie zeker gezocht bij de Souls games van From Software. Er zit dan ook voldoende uitdaging in de bosses en simpelweg slaan om te winnen gaat je niet helpen. Je moet patronen leren herkennen, de tijd nemen en de juiste opening zoeken om aan te vallen.

Bij sommige bosses is dit eenvoudig genoeg en zeker de eerste twee heb je snel genoeg door om het principe van de game mechanics door te krijgen. Maar daarna begint ook direct de uitdaging. Er gebeurd soms zoveel op het scherm dat je niet weet waar je het moet zoeken. AoE aanvallen, directe aanavallen, magie, wapens, alles is geoorloofd lijkt het wel. En tot overmaat van ramp zijn er soms ook nog twee bosses tegelijk op het scherm te vinden waardoor de hectiek helemaal compleet is.

Dit neemt echter niet weg dat het onoverzichtelijk is! Maar zo zal het, zeker in het begin, wel voelen. Dan ga je dood zonder dat je precies doorhebt wat er nu precies gebeurd is. Een leuke trophy in de game is 10 keer op rij doodgaan bij dezelfde boss. Ik ben niet skilled genoeg blijkbaar want die had ik al bij de tweede boss te pakken! Maar het levert dan des te meer het gevoel van overwinning op wanneer het dan wel lukt.

Vechtstijlen, shards en infusions

Je hebt in Eldest Souls 3 vechtstijlen waar je uit kunt kiezen. Windslide, Berserker Slash en Counter.

Met Windslide heb je het voordeel van de wind. De upgrades zorgen er bijvoorbeeld voor dat je Razor Leaves om je heen krijgt die de vijand schade aanbrengen en jou op een gegeven moment zelfs healen.

De Berserker Slash, mijn persoonlijke favoriet, is een high-risk high-reward aanvalpatroon. Fouten worden genadeloos afgeslacht maar wanneer je op het juiste moment de juiste aanval doet is er geen hogere damage mogelijk dan met deze aanvallen.

De derde vechtstijl is Counter. En dit zegt het eigenlijk al, deze richt zich op tactiek van de aanvallen doorzien en op het juiste moment de tegenaanval inzetten waardoor je de aanval afwend en schade toebrengt.

Naast de vechtstijl kiezen die bij je past kun je de aanval versterken door gebruik te maken van shards. Hiermee kun je je vechtstijl nog meer personaliseren en beter nog, de juiste aanvallen versterken door de zwakte van de vijand jouw kracht te maken.

Kort maar krachtig

Het nadeel van een boss-rush game is dat de game kort maar krachtig is. Zelfs als je niet heel skillfull bent zoals ik kun je met een uur of 5 door de game heen zijn. Maar op dat moment begint ook pas de echte uitdaging in New Game +! Sterkere bosses, maar jij behoudt ook de skills die je hebt opgedaan in je eerste playthrough. Dit maakt de game niet langer maar de game kent een hoge replayability die er voor zorgt dat je zeker meer dan 5 uur met de game bezig bent. Neem daarbij ook nog de verschillde side-quests die je kunt voltooien en je hebt gewoon een titel die zijn €19,99 meer dan waard is.

FSOM cijfer: 8.5

Artikel door: Peter van de Velde / @dutchplaystationgamer / @fsomwhiskyguy
Volg FSOM Magazine op Instagram en Facebook!

Vikings is a show about Vikings! Deze week is het Vikings week bij FSOM en daarom gaan we op reis met deze zeevarende Noormannen!

Meer DutchPlayStationGamer

John Mayer – Sob Rock
DeathWish (2018) – Movieshort
Vandaag vechten in de toekomst van morgen? Check The Tomorrow War!
Let the Madness BEGIN met Knives! Bullet for my Valentine is back baby!
John Mayer – Where The Light Is Live From Los Angeles

Please follow and like us: