Scarlet Nexus | Gamers kunnen zichzelf bij tijden in de handen knijpen door de grote hoeveelheid games die er te spelen zijn. Zeker als je kijkt naar het aanbod op Xbox Game Pass of PlayStation Now. Welke generatie je dan ook een game wilt spelen, er is altijd wel iets beschikbaar. Maar ook nieuwe games mogen natuurlijk niet ontbreken. Maar het wil wel eens dat er iets tussen al dat gamegeweld verloren gaat en dat je iets mist. Zo ging het bij mij met Scarlet Nexus.

Een nieuwe game uit de stal van Bandai Namco! Scarlet Nexus is typisch Japans maar met meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou denken... Lees er alles over bij FSOM!

Anders onderdrukt

Scarlet Nexus was namelijk volledig onder mijn radar gebleven. Dit terwijl dit type games mij over het algemeen juist aanspreken en ik toch wel geneigd ben om ze direct te gaan spelen. Waar trophy hunting al wel niet goed voor is! Eens in de zoveel tijd check ik trophy guide meester PowerPyx zijn website en daar stond ineens Scarlet Nexus te prijken. Een volledig nieuwe IP van Bandai Namco! Na Code Vein was mijn interesse gewekt zullen we maar zeggen. Dus om in mijn GameBreak termen te spreken, let’s dive right in!

Je duikt met Scarlet Nexus in een wereld die geteisterd wordt door mysterieuze wezens genaamd “Others”. Deze wezens lijken vanuit het niets te zijn verschenen en voeden zich graag aan, hoe kan het ook anders, mensen! De mensheid vecht echter terug door middel van een legereenheid genaamd Other Supression Force, ofwel OSF. Hier beginnen dan ook de verhalen van Yuito Sumeragi en Kasane Randall.

Je kunt kiezen welk van de karakters je eerst kiest om het verhaal mee door te lopen want je krijgt in deze game niet een, maar twee volwaardige verhalen voorgeschoteld! Beide beginnen echter met toetreding tot de OSF om de strijd aan te gaan met de Others en de mensheid te beschermen.

Een manga in gamevorm

Ja, dat lees je goed. Waar games normaliter kiezen om real time of via cutscenes het verhaal uit de doeken te doen is er in Scarlet Nexus ook ruimte voor een andere manier van story telling. De game biedt het verhaal aan in een soort manga vorm. Stilstaande beelden die je het verhaal vertellen door middel van voice-overs en kleine bewegende beelden van de karakters. Denk aan de pratende gezichten van bijvoorbeeld Metal Gear Solid tijdens CODEC gesprekken.

In het begin is dit allemaal heel erg wennen maar naar verloop van tijd maak je het je eigen. Wel merk je dat je hierdoor sneller geneigd bent om de tekst te lezen en de scene te “skippen” want er gebeurd verder toch niets op het scherm. Dit is jammer aangezien je hierdoor ook kans hebt wat voice acting mis te lopen.

Wat betreft het verhaal zelf komt het allemaal een beetje langzaam op gang. Het verhaal is opgedeeld is fasen en de eerste twee zijn echt een introductie voor de game. Maar ben je die twee fasen voorbij en ben je wat gewend geraakt aan het spelen dan komt de game vol op gang en laat je niet meer los! Wanneer je enkel de main story volgt zul je na zo’n 20 uur spelen de credits op het scherm hebben rollen.

Bonding

Maar gelukkig kent de game ook nog genoeg side missions. De standaard side missions zijn saai, eentonig en totaal niet interessant. Doe dit, krijg items. Maar naast deze side missions heb je ook zogeheten bonding episodes. Dit zijn verhalen van jou en je metgezellen waarmee je je band kunt versterken! En naast dat het de karakters echt tot hun recht doet komen is het ook voor de gameplay van toegevoegde waarde.

Sassy

Want naast je standaard melee aanvallen bezitten de leden van de OSF speciale krachten. Denk aan het manipuleren van vuur, elektriciteit, teleporteren of psychokenises. Deze laatste kracht is toegekend aan zowel Yuito als Kasane en biedt je de mogelijkheid om naast het standaard hack & slash werk ook van alles naar je vijanden toe te gooien. Auto’s, brokstukken of palen, alles kan veranderd worden in een wapen in de strijd tegen de Others.

Maar je hebt natuurlijk ook nog je teamleden! En naast dat je een team van drie (waar je zelf ook onderdeel van bent) kunt gebruiken tijdens alle gevechten is het ook mogelijk om de speciale kracht van je teamleden te gebruiken door een simpele druk op de knop. Dit gebeurd door het zogeheten SAS systeem. De moeilijke uitleg geven ze je in de game, de korte uitleg is als volgt. Je brein is verbonden met die van je OSF teamleden. Deze connectie zorgt ervoor dat je ook zonder dat ze naast je zijde vechten toch gebruik kunt maken van hun krachten!

En wil je die SAS krachten verbeteren dan komen die bonding episodes weer goed van pas. Hoe beter je band is met je team hoe krachtiger de kracht is die je van hun kunt benutten.

Het brein staat centraal

Naast de connectie die je hebt met je teamleden staat het brein verder ook centraal. Het is het favoriete maaltje van Others bijvoorbeeld. Maar ook kun je via je brein je upgrades vrijspelen. Dit gebeurd namelijk op de “Brain Map” waar je door middel van Brain Points nieuwe vaardigheden kunt vrijspelen. Het klassieke hack & slash zal hiermee dan ook meer diepgang krijgen en door het te mixen met je psychokinese spat het geweld letterlijk van je scherm. Want ook grafisch weet de game de nodige pracht en praal op je scherm te toveren.

Of je nu in een verlaten stad, oud ziekenhuis of bouwplaats rondloopt, de sfeer kun je bijna ademen. Maar dat de omgevingen werken is natuurlijk leuk, de echte kracht van Scarlet Nexus ligt wat mij betreft bij het design van de Others. Of je nu de reguliere vijanden hebt of de bossfights, ze hebben hier echt wel de nodige aandacht aan besteed. Dit neemt niet weg dat sommige design her en der zijn hergebruikt. Desalniettemin is dit onderdeel zeker geslaagd en een lust voor het oog.

In conclusie

Al met al heeft Scarlet Nexus een heleboel wat gewoon goed werkt. Het verhaal weet je mee te slepen en de gameplay is van hoog niveau. Neem hierbij het brein concept bij en je hebt gewoon een hele dikke titel te pakken. Het nadeel van deze game zijn toch de side missies. Die zijn onnodig saai en voegen niets toe om het interessant te maken voor spelers. Als er een vervolg komt dan is dit zeker een punt van aandacht.

Verder is de game gewoon een pareltje die je in al het gamegeweld de laatste tijd wellicht over het hoofd ziet. Maar als je anime/manga een warm hart toedraagt, je JRPG’s fantastisch vindt en houdt van een steampunk wereld dan zit je met Scarlet Nexus helemaal goed.

FSOM cijfer: 8.5

Artikel door: Peter van de Velde / @dutchplaystationgamer / @fsomwhiskyguy
Volg FSOM Magazine op Instagram en Facebook!