Trip Down Memory Lane | The Rides

a trip down memory lane the rides op fsom magazine met thedutchbeerdad

Trip Down Memory Lane | Deze rubriek stond al langere tijd op de planning voor het najaar van 2020, maar door de talloze challenges op Social Media en een recente tag van onze Fsom Magazine in-house Whisky specialist Robbert (Confessions of A Whisky Freak) kwam de rubriek in een stroomversnelling. Vandaag neem ik jullie mee op een trip down memory lane.

Wat veel mensen niet van mij weten, is dat ik een voorliefde voor alles op wielen heb. En dan vooral gemotoriseerd natuurlijk. Ik heb zelf een auto en motorrijbewijs, over motorrijden schreef ik al eens een stukje, daarom pakken we vandaag mijn auto historie er even bij. Die is vrij uitgebreid namelijk!

Waar begon het allemaal mee?

In den beginne had ik een prachtige schakelbrommer, hier knutselde ik vaak aan met vrienden en natuurlijk moest hij sneller en sneller gaan en het geluid harder en harder. Die projecten slaagde aardig, totdat ik er op een dag de sloot mee inreed. Het had nog net flink gevroren in de nadagen van februari, hierdoor klapte ik zo dwars door het ijs heen.

Een vriendelijke boer in de buurt heeft me onder de douche gezet en direct mijn brommer uit het water getrokken. Gelukkig maar! Ik moest daarna een paar dagen in het ziekenhuis blijven, maar de grootste klap was voor de brommer. Ik kocht alle onderdelen, stiekem een 70cc natuurlijk, en bracht het blok snel naar mijn lokale garage in Beilen om de krukas en dergelijke te erin te zetten. Dit zou mij kostbare tijd schelen, helaas zou de brommer nooit meer rijden. Achteraf bleek het te komen omdat mijn monteur de krukas er verkeerd om in had gezet. Wel kreeg ik nog een mooie stapel euro’s voor mijn brommer, dus mijn rijbewijs kon ik halen. Op naar het CBR!

Ford Escort 1.6 uit 1990. De eerste auto van TheDutchBeerDad op FSOM Magazine.

A trip down memory lane.
Foto uit 2006

Mijn eerste auto kocht ik in Arnhem, samen met mijn vader en een maatje van mij gingen we die kant op voor een Rode Ford Escort 1.6 16v uit 1990. Een beetje roest, maar na stevig onderhandelen mocht ik de auto meenemen voor een fors bedrag van €300,- inclusief subwoofer en versterker. Want een goede geluidsinstallatie was verplicht in die tijd.

Geluidsinstallatie Ford Escort op FSOM Magazine. De eerste auto van TheDutchBeerdad. Foto uit 2006.
Foto uit 2006

De rode Escort bracht mij overal, ondanks dat hij in een scherpe bocht wel eens uit de derde versnelling schoot, besloot ik toch gelijk te gaan knutselen. Uitlaat strippen, een mooie einddemper eronder bij de ‘doe het zelf garage’ van Japie Tooms en het leek net alsof de auto een racemonster was!

In de tussentijd begon ik samen met een maatje met het slopen van auto’s op de oprit van mijn ouders en de onderdelen weer door te verkopen. Een Honda CRX, Renault 19 Chamade en Ford Escort CLX 1992 werden de eerste slachtoffers van onze sloop en handels-woede. In die tijd haalde de oud ijzer boer ook nog gewoon de gestripte auto op voor een paar tientjes.

Hoe ging het verder?

In die eerste dagen dat ik kilometers mocht maken, begon ik ook mijn eigen bedrijf in auto onderdelen. Met Joomla een website bouwen en onderdelen importeerde ik vanuit Duitsland. Een stel gezellige gasten hadden ene bedrijf die werkelijk elk auto-onderdeel had liggen, zowel nieuwe als gebruikte. En aan de slag met de website, dit bedrijf heb ik een jaar of vijf gehad en toen moest de stekker eruit om mijn fulltime job de aandacht te geven die het nodig had.

Goedkoop je auto verzekeren was een sport en hierover opscheppen gebeurde met enige regelmaat. Je had toen niet altijd de mogelijkheden om veel te vergelijken zoals nu, maar ze waren er zeker wel! En als je je auto op naam van je ouders in de verzekering had, telde je gewoon niet mee! Je had op die leeftijd nooit veel geld, dus de euro’s die ja had, wilde je nuttig investeren.

Honda Prelude 2.0 uit 1990 van thedutchbeerdad op FSOM Magazine. 

A trip down memory lane.

Na mijn Escort kocht ik een Honda Prelude 2.0 met dubbele Weber carburateur. Dat ding reed 1 op 9 en zat met 10 seconden op de 100. Wat een beest! Met van die mooie klap koplampen aan de voorzijde was er natuurlijk wel sprake van de vergelijking met de auto van Bassie & Adriaan. Alhoewel ik dat altijd weerkaatste met de zin ‘mijn auto is een jonger model’. Veel effect had dit overigens niet!

Op een oud YouTube kanaal circuleren nog wat filmpjes van onze avonturen, maar het belangrijkste moment brak aan toen onder mijn ‘Lude’ een volledig gestripte uitlaat kwam met ‘Laser’ einddemper. De kwaliteit van het volgende filmpje is wat matig, een telefoon van 14 jaar oud, maar het geluid geeft aardig het beeld weer ons bezig hield in die tijd.

Opname december 2007

Het afscheid van de Honda Prelude viel mij zwaar, ik was echt verliefd op die wagen. Tot op de dag van vandaag nog altijd de auto met het meest geweldige interieur, de lekkerste stoelen en een kofferbak waar we ooit 9 kratten bier in hebben gekregen. Ik verkocht deze auto aan niemand minder dan de zanger van het liedje ‘Ik ben boer Harms’. Dat is nog eens een fun fact om mee te pakken! 😉

Hoe ging de ’trip down memory lane’ verder?

Op dat moment kwam ik helemaal in de stemming voor kleine snelle wagens. Ik kocht ergens in Friesland een prachtige zwarte Ford Fiesta XR2i die tekeer ging als een beest. De vorige eigenaar had allerlei interieur delen blauw gespoten en ik begon algauw met alles weer zwart spuiten. Wederom werd er wat geknutseld aan de auto. Een open lucht filter en een dikke einddemper.

Opname uit december 2007.

Helaas heb ik deze auto, maar enkele weken in mijn bezit gehad. Tijdens een uitwijkingsmanoeuvre remde de auto achter mij te laat en knalde vol in m’n achterkant. De hele auto was ontzet en na wat verzekeringswerk kocht iemand hem van mij over voor de onderdelen. Daarna zijn we met onze hele vriendengroep ergens in de Noordoostpolder geweest om mijn favoriete auto van dat moment te kopen. Een Suzuki Swift GTI!

De Suzuki Swift GTI had een 1.3 blok erin hangen met iets meer dan 100pk, terwijl het wagentje maar 760 kilo woog. Voor mijn gevoel kon deze auto zowat vliegen! En dus werd er met enige regelmaat een uitdaging aangegaan bij het stoplicht. Mening BMW en Audi delfde het onderspit op het eerste stuk.

Suzuki Swift GTI  van Thedutchbeerdad op FSOM Magazine. 

A trip down memory lane 'the rides'. 

https://fsom.nl
Foto uit 2008

Wederom bleef het een sport om deze auto zo goedkoop mogelijk in de verzekering te krijgen, zeker op deze leeftijd! De Swift GTI was net aan groot genoeg dat ik er normaal ik kon zitten, ik ben namelijk 190 cm lang en de Swift was in die tijd een kleine Japanse wagen. Maar het kon! Met deze auto gingen we samen met vrienden in optocht vaak weekendjes weg in Duitsland, dus er werden vele avonturen beleefd.

In die tijd had ik een auto nooit langer dan een paar maanden en het moment kwam dan ook dat ik de auto ging verkopen. Heel vroeg op een zaterdagochtend in het voorjaar van 2008 stopte er een enorme Ford F150 truck met autoambulance op de oprit van mijn ouder. De Ford had een Belgisch kenteken en een stel rally gasten kwam speciaal voor mijn Swift GTI vanuit België. Vaarwel mijn kleine schoonheid!

Gaat dit verhaal ook nog serieus worden?

Of het verhaal serieus gaat worden? Nou, ik was pas 20 jaar oud en de auto’s waarin ik reed waren nog altijd een van mijn grootste hobby’s. Na de Swift ging ik met m’n maatje Dennis naar Schiedam voor een Mazda 323f die helaas erg tegenviel, gelukkig vond ik er eentje in Hippolytushoef en dus zoefde we in zijn Alfa Romeo vanuit Drenthe via Schiedam naar Hippolytushoef. Daar kocht ik een mooie groen-metallic Mazda 323f 1.8 GLX met LPI installatie van Vialle.

In die tijd werkte ik ook bij een autobedrijf in het mooie Assen. Hierdoor kon ik ook regelmatig mijn eigen auto wassen en bijhouden, dus de 323f bleef in topconditie totdat hij echt niet meer kon met een kilometerstand van bijna 400.000 kilometer. De onderhoudskosten die eraan kwam waren vrij pittig dus een afscheid naderde.

Mazda 323F 1.8 GLX met Lpi Vialle installatie. In A Trip Down Memory Lane 'the rides' verteld TheDutchBeerdad op FSOM hoeveel kilometers hij wel niet heeft gereden met deze Japanse sterkhouder. 

https://fsom.nl
Foto uit 2008.

Met deze auto reed ik in die periode dus meer dan 130.000 kilometer. Ik had nog altijd mijn bedrijfje in auto onderdelen en in mijn vrije tijd plande ik twee keer per week een route in, om zelf de meeste onderdelen weg te brengen.

Omdat ik de smaak te pakken had, kocht ik gewoon nog een Mazda 323f 1.8 GLX op LPG. Ditmaal een felrode met mooie 18′ velgen en net een nieuw model dat betekende zelfs een elektrisch dakraam en airco! Deze 323F heb ik lang onder mijn hoede gehad, totdat ik de kleur rood zat was. Ja, dat lees je goed. Ik was de kleur zat.

Mazda 323F 1.8 GLX  lpg g3 van TheDutchbeerDad in a trip down memory lane the rides op FSOM Magazine.
Foto uit 2010

Is het einde in zicht?

Is het einde in zicht? Nee, nog lang niet! Ik kocht namelijk een geweldige luxe middenklasse wagen. Een Mitsubishi Galant 2.0 Elegance, en dat laatste stond voor de meest luxe uitvoering. Deze wagen had alles, van mooie houtafwerking in het interieur tot aan een de Vialle LPG installatie die er uiteraard weer in zat.

Mitsubiishi Galant 2.0 van TheDutchBeerdad in een Trip Down memory lane the rides op FSOM Magazine.
Foto uit 2013

Deze auto heb ik lang gehad en is mij prima bevallen, misschien as dit kwalitatief gezien wel de beste auto die ik ooit gehad heb. In ieder geval, tot aan dat moment. Ik heb deze auto verkocht om een motor te kopen, ik was destijds vrijgezel en dacht me wel te kunnen redden zonder auto. Dat lukte ook wel gedurende een paar weken, want het was toevallig toch voorjaar en zomer Ik ging zelfs met mijn motor richting Duitsland en België. Maar een auto bleek toch onmisbaar!

Ik kocht een felrode Alfa Romeo waarmee ik een tijdje rondtoerde en daarna was het hoog tijd voor mijn Racemonster. Een Audi A3 1.8 met Turbo en een chipje erin. ( ABT! ) Deze auto had ruim 207 pk en ook nog eens een LPi installatie van, u raadt het al, Vialle. Deze wagen was mijn pracht en praal en zelfs tot op de dag van vandaag de beste en vooral leukste wagen die ik heb gehad! Isn’t she beautiful?

Audi A3 Turbo ABT van TheDutchBeerDad in A Trip Down Memory Lane the Rides op FSOM Magazine.

https://fsom.nl
Foto uit 2016

Deze auto heb ik jaren gehad, zelfs tot op het moment dat wij twee kindjes hadden! Daarna was toch wel de conclusie dat de auto te klein werd en dat er iets anders moest komen…

Gezinsauto!

Het vervolg van de Audi was minder spectaculiar to be honest. Er was nog wel een Laguna Station uit 2005 met een turbo erin. Deze wagen leek de ultieme gezinswagen ondanks haar Franse afkomst, maar op een dag draaide de hele versnellingsbak in de soep op de afsluitdijk. De afsluitdijk is overigens geen leuke plek om met pech te staan!

Daarna liep ik per ongeluk tegen nog een Laguna aan, omdat er toch snel een andere wagen moest komen. Deze ruilde ik vlot in voor een mooie Audi A6. Dat was geen snelle met haar 1.8 blok, wat overigens hetzelfde blok was als in de A3 van hierboven, maar dan zonder turbo. Maar ze reedt als een zonnetje. Een mooie grote sedan waar met gemak drie kids op de achterbank plaats konden nemen.

Audi A6 van TheDutchBeerdDad in een 'Trip Down Memory lane the rides' op FSOM Magazine. 

https://fsom.nl
Foto uit 2017

Uiteraard stopt het zoeken naar de goedkoopste autoverzekering nooit, maar je komt ook in een fase waarin andere zaken belangrijk(er) worden. Inzittendenverzekering, eigen risico en natuurlijk of je een pakketkorting kunt scoren! Tussendoor hebben wij nog even in een Opel Grandland X uit 2018 gereden, een leuke wagen maar toch te klein voor een gezin met drie kids of meer.

Als afsluiter van mijn avontuurlijke autoreis is het tijd geworden voor de Opel Zafira. Met haar 150 pk sterke 2.2 16v blok heeft ze ook nog eens plek voor 7 personen. Wat een verschil met die ene Suzuki Swift GTI van jaren geleden…

Binnenkort vervolgen we onze reis met een nieuwe editie van ‘A Trip Down Memory Lane’, dan met een heel ander onderwerp!

Artikel door: Bas de Goede / @thedutchbeerdad
Volg FSOM Magazine op Instagram en Facebook!

fsom website banner logo entertainment TheDutchBeerDad op FSOM Magazine in A Trip Down Memory Lane The Rides.

Dit is echt wat voor jou!

Bizarre voorspelling over het corona virus!
Northern Monk X By the river brewing collabbrew!
De dikste Mini Cooper ooit!
Welkom terug drive-in bioscoop!
Days Gone – The FfredericC Review

Mannen weten niet wat vrouwen allemaal weten!
Deze films horen op jou watchlist!

Please follow and like us:

Dit is ook iets voor jou!

2 reacties

  1. […] heb zelf een Audi A3 gereden en een Audi A6. Die A6 was noodzakelijk na de gezinsuitbreiding, maar is tevens een auto […]

  2. […] mee op een Trip Down Memory Lane met ‘The Rides’ van mijzelf. Spiek hier even naar de dikste Mini Cooper ooit, of check […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
fb-share-icon
Instagram