Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik met nieuwe training

Bierig nieuws – Koningklijke Grolsch is initiatiefnemer van een nieuwe training onder vrijwillig horecapersoneel. Woensdag 11 december werd de eerste training gegeven aan barvrijwilligers en bestuursleden van voetbalvereniging STEVO en sporthal De Ransuil uit Geesteren. Burgemeester Haverkamp-Wenker en wethouder Berning-Everlo waren ook aanwezig bij deze training.  

In de training, die speciaal is ontwikkeld voor vrijwilligers die bardiensten draaien in de voetbalkantine of sporthal. De theorie wordt afgewisseld met rollenspelen, zo leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken. Accountmanagers van Koninklijke Grolsch gaan de training actief aanbieden bij klanten zoals sport- en studentenverenigingen. Uiteraard slaan ze ook de evenementen in het hele land niet over. De training is op initiatief van de Enschedese bierbrouwer ontwikkeld en kwam tot stand in samenwerking met Bierbewustzijn.nl en de campagne Rijden Zonder Invloed.

Grolsch 0,0% is slechts het begin. Grolsch heeft nu ook een training voor vrijwillig barpersoneel ontwikkeld. De grolsch beugel op fsom

Het Nationaal Preventieakkoord

In een eerder artikel die ik in samenwerking met bierbrouwer Heaps of Hops maakte, heb ik al aangegeven wat het Nationaal Preventieakkoord ongeveer inhoud. Koninklijke Grolsch geeft aan dat de training goed pas binnen afspraken met andere partijen binnen het Nationaal Preventieakkoord. 

Koert van ‘t Hof vertelt hierover: Samen met Nederlandse Brouwers, het kabinet, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven zetten we ons actief in om het alcoholmisbruik tot 2040 terug te dringen’. ‘Sportkantines en studentenverenigingen spelen hierin een belangrijke rol. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar? Een vraag waar veel barvrijwilligers tegenaanlopen’, vertelt van ’t Hof.

Naast het trainen van alle barvrijwilligers werkt de bierbrouwer ook enorm actief aan het verder verkrijgbaar én zichtbaar maken van de alcoholvrije bieren in sportkantines en studentenverenigingen. ‘Dit ligt nu al boven de 70% en willen we naar 100% brengen‘, aldus van ’t Hof.  ‘Daarnaast stimuleren we de verkrijgbaarheid van onze 0.0% bieren ook op evenementen en festivals waar ook veel jong volwassenen een biertje drinken’.

Grolsch 0,0% is slechts het begin. Grolsch heeft nu ook een training voor vrijwillig barpersoneel ontwikkeld.

Samenwerken

Met de campagne Rijden Zonder Invloed kwam tijdens de ontwikkeling van de training kwam een mooie samenwerking tot stand . Rov-Oost Nederland besteeds in deze campagne aandacht aan alcohol gebruik en natuurlijk ook misbruik, in het verkeer. ‘We vinden het belangrijk dat het onderwerp alcohol & verkeer een plek krijgt in de training, want alcohol hoort niet thuis in het verkeer. En de vraag hoe je voorkomt dat mensen alcohol drinken terwijl je weet dat ze nog moeten rijden bleek erg actueel bij barvrijwilligers. Daarom besteden we er in de training ook specifiek aandacht aan’.  Aldus Koert van ‘t Hof van Koningklijke Grolsch BV.

De gemeente Tubbergen steunt het initiatief natuurlijk ook. ‘Goed om te zien dat verschillende partijen de handen ineenslaan om alcoholmisbruik in sportkantines en bij evenementen tegen te gaan’, besluit burgemeester Haverkamp-Wenker van gemeente Tubbergen.

Artikel geschreven door: Bas – TheDutchBeerDad in samenwerking met Bierista. Geen18GeenAlcohol – Beergeeksunite @fsommagazine

Wil je meer zien van mijn bieravonturen? Neem dan snel een kijkje op het YouTube kanaal van FSOM! Abonneren is uiteraard helemaal GRATIS! Vergeet natuurlijk niet om de FSOM magazine facebook pagina een like te geven en ons te volgen op Instagram! See you there!

Meer lezen van TheDutchBeerDad?

Ga lekker zelf brouwen! Bezoek Brouwland!
Er is bier van Eigen Bodem binnen gekomen!
Wat proeven we vandaag? Aflevering11!
Bestel jij je bieren al bij Beerwulf?
Heb jij al een Bier Butler?
Family Man meets Family Man!
Wil jij ook Bierista worden?

FSOM Magazine. Voor al uw entertainment!
Wil jij meer weten over FSOM, wil je adverteren of zie jij een samenwerking wel zitten? Aarzel dan niet en neem contact op met Bas de Goede via info@fsom.nl
Please follow and like us:
error

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
Instagram