Ga Lekker Motorrijden!

Ga lekker motorrijden met fsom.

Motorrijden | ‘Ga lekker motorrijden!’ is een tip die ik gaf in een blog over de midlife crisis. Ik kreeg daar zoveel leuke reacties op, dat ik besloot het nog eens op te pakken en zo gezegd zo gedaan. Maar de reden dat ik dit artikel schrijf komt eigenlijk gewoon omdat motorrijden supergaaf is en iedereen zou het moeten doen!

Het ultieme gevoel van vrijheid. Dit is hoe motorrijden vaak omschreven wordt en dat is volkomen terecht if you ask me. Zo ben ik zelf relatief laat begonnen, maar mocht ik dus wel direct een ‘zwaardere’ motor besturen. Voor mij werd dat een Honda uit 1983 die een heerlijk klein plofje had en zalig over de weg zoefde. Ik heb hem ooit wel eens op 160 kilometer per uur gehad op de Duitse Autobahn, maar over het algemeen reed ik langzamer dan de maximaal toegestane snelheid. Gewoon lekker tuffen. That’s me.

Mijn Honda VF500 in Luxemburg bij een Oorlogsmonument.
Mijn Honda VF500 in Luxemburg bij een Oorlogsmonument.

Waarom ga jij Motorrijden?

Iedereen heeft een reden voor zichzelf om wel of juist niet te gaan motorrijden. Het kan zijn dat je al wat ervaring hebt opgedaan op je scooter of brommer, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je er gewoon zin in hebt! Het gevoel van vrijheid ervaren waar iedereen het maar over heeft.

Wanneer je voor je werk 70.000 kilometer per uur in een op diesel ronkende VW zit, adviseer ik je niet om een tweewieler als vervangend vervoer te nemen. Dit is simpelweg niet praktisch in ons klimaat, dan zul je eerst moeten emigreren. Wel is het zo dat je lekker tussen de files door mag rijden!

Thanks Artur Tujasman for this awesome stock image at Unsplash. Motorrijden met fsom!

Vanaf je 20e verjaardag mag je beginnen aan je motorrijbewijs A-2. Als je deze hebt behaald mag je op een motor met maximaal 35kwh stappen. Wanneer je daarna ten minste twee jaar ervaring hebt opgedaan of 24 lentes jong bent, mag je aan het echte echte echte werk beginnen. Je A rijbewijs halen. Wanneer je eerder voor A-2 geslaagd bent, zul je wel opnieuw moeten afrijden. Althans, dat was altijd zo! Sinds de Europese regelgeving (code 80) is er een hoop veranderd in het landschap. Daarover in een ander artikel meer.

In het artikel over motorrijden waar ik al eerder aan refereerde, benoemde ik het belang van motorhandschoenen. Maar we moeten niet vergeten dat er iets nog crucialer is, namelijk de helm!

Mijn voorliefde

Mijn liefde voor het motorrijden ontstond al op een vroege leeftijd. Als kleine jongen ging ik bij mijn Oom en Tante logeren. Mijn oom was vrachtwagen chauffeur en reed altijd op zijn motor. Als jongetje van een jaar of 8 wist ik het al zeker, ik wilde motorrijden en dat autorijbewijs kon mij gestolen worden.

Op 16 jarige leeftijd was het in mijn geval nog zo dat je gewoon even een theorie examen mocht doen en dan kreeg je je certificaat. Ik kocht van mijn zelf bij elkaar gewerkte centjes, samen met mijn ouders en wat hulp van mijn Opa, een mooie Aprillia MX50 schakelbrommer waar ik vele avonturen mee beleefd heb. Sowieso moest ik al elke dag 33 kilometer enkele reis naar het mbo rijden in Hoogeveen. Elke dag heen en weer over het prachtige Dwingelerveld.

Dat is waar het begon, daarna besloot ik vanwege praktische redenen toch maar op eerst mijn auto rijbewijs te halen. Enkele jaren later ging ik alsnog voor mijn A rijbewijs omdat het bleef kriebelen en één van mijn beste vrienden reed inmiddels ook al heerlijk rond op zijn motor.

Toen ik eenmaal geslaagd was ging ik direct voor de RJ Jethelm van Shoei. Ik wilde graag een potdekseltje op mijn hoofd, maar deze waren destijds helaas niet goedgekeurd. Daarom was de Shoei helm een geweldig alternatief en stiekem haast hetzelfde. Enkele dagen nadat ik mijn rijbewijs had opgehaald bij het gemeentehuis kocht ik mijn Honda VF500 uit 1983 op woensdagochtend en begon ik op vrijdag aan een reis via Duitsland naar Luxemburg. No highways allowed en dus alles secundair rijden. Wat een heerlijk reis, de vrijheid ervaren in haar puurste vorm. Genieten in haar puurste vorm.

Thanks. Tony Pham Unsplash Image Stock image motorrijden. FSOM.

Ga lekker zelf motorrijden! Dit artikel wil ik afsluiten met een filosofie die ik ooit voorbij heb zien komen en ik mijzelf eigen heb gemaakt.

‘Sometimes the road you travel doesn’t lead to the destination you hoped for. But if you can look back on it and smile, it was worth it!’

Artikel door: Bas de Goede – TheDutchBeerDad
#lifestyle en #motorrijden @fsommagazine

Neem snel een kijkje op het YouTube kanaal van FSOM! Abonneren is uiteraard helemaal GRATIS! Vergeet natuurlijk niet om de FSOM magazine facebook pagina een like te geven en ons te volgen op Instagram!
See you there! Pin je ook mee met FSOM op Pinterest?

fsom banner fsom tv  thedutchbeerdad  vegan junkfood op fsom. Ga lekker motorrijden.

Dit is echt iets voor jou!

Vijf Whisky tips die jou de winter door gaan helpen!
De ValFather van HighLand Park door Confessions of A Whisky Freak!
De hemelse knoflookdip!
Bestel jij je bieren al bij Beerwulf?
Bruschetta met gegrilde perzik!
Volg de bier en spijs cursus bij de bierbutler!

Please follow and like us:

Dit is ook iets voor jou!

1 reactie

  1. […] op wielen heb. En dan vooral gemotoriseerd natuurlijk. Ik heb zelf een auto en motorrijbewijs, over motorrijden schreef ik al eens een stukje, daarom pakken we vandaag mijn auto historie er even bij. Die is vrij […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
fb-share-icon
Instagram