Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
7 oktober 2021Stranger of Paradise | Final Fantasy is een geliefde gamereeks bij ontzettend veel gamers. Of je nu ingestapt bent bij het eerste deel of recentelijk voor het eerst Final Fantasy VII Remake hebt gespeeld, het gaat van generatie op generatie. De eerste game stamt alweer uit 1987! En volgend jaar, 35 jaar later, komt van die eerste game een remake zoals je die wellicht niet verwacht.
Final Fantasy X Dark Souls
Zoals velen van jullie weten heb ik een zwak voor de games van FROM SOFTWARE. Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne en Sekiro staan allen hoog op mijn lijst met favoriete games en ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat ook de aankomende Elden Ring kanshebber gaat zijn voor GOTY 2022. Het souls genre ben ik dus zeker niet vies van! Maar er zijn ondertussen veel games die het concept van de Souls games hebben omarmt en dit pakt soms goed uit en soms wat minder goed. Een van de games die het wellicht het beste heeft omgezet naar een origineel platform is Nioh van Team Ninja.
En daar komt dan Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin ook om de hoek kijken. Want de remake van deze eerste Final Fantasy game wordt niet door Square Enix zelf uitgevoerd. Ze hebben de makers van Nioh hier op gezet. En met de missie zo lijkt het om een Final Fantasy game te maken zoals nooit tevoren. Een waarbij de Souls gameplay centraal staat. En daarmee zijn ze aan de slag gegaan.
Trial and error
Maar Final Fantasy in een Dark Souls jasje (of een Nioh jasje), werkt dat eigenlijk wel bij de fanbase van Final Fantasy gamers? TJa, dat is de grote vraag die ons allen bezig houdt. Na het spelen van de eerste trial was ik alles behalve enthousiast. Het level design was leeg, de vijanden eentonig en saai en de gameplay was stug en krakkemikkig.
Gelukkig hebben ze bij Team Ninja het commentaar ter harte genomen en zijn ze aan de slag gegaan. En dat merk je absoluut in deze tweede demo. De gameplay is een stuk vloeiender en de combat voelt nu ook echt aan alsof het iets toevoegt. De vijanden zijn niet zozeer veranderd maar voelen toch anders aan tijdens deze tweede speelsessie. En met anders bedoel ik echt een stuk beter. Maar niet alleen een demo is trial and error, ook de gameplay is in dit geval een hoop trial and error! En wederom is dat positief.
Zo is het natuurlijk van belang om je omgeving te kennen maar ook de vijanden. Patronen herkennen, aanvallen pareren en op die manier als winnaar uit de bus komen.
Classes
Een van de zaken waar Final Fantasy games wel om bekend staan zijn de verschllende classes die je je karakters kunt geven. Of je het nu tof vindt om met kleine zwaarden aan de slag te gaan, je de voorkeur geeft aan je vuisten of magie, er is altijd wel een class die je kan bekoren. Ook als je meer van het zwaardere werk bent zoals een Greatsword dan is er wel een klasse die bij je past. Een combinatie van een of meerdere classes? Dan behoort dat ook gewoon tot de mogelijkheden.
Dit systeem hebben ze gelukkig ook geimplementeerd in Stranger of Paradise. En het leuk is, je kut twee Classes tegelijkertijd actief hebben en on the fly switchen. Zo speelde ik in de demo als een Warrior (Greatsword en Heavy Armour) en een Mage (Magie, Light Armour). Zo veranderd je uiterlijk dus ook on the fly, wat voor het oog wel tof is. Maar on the fly kunnen switchen kan ook net het verschil maken in een bossfight waarbij je magie of juist fysieke aanvallen moet gebruiken. Ik ben vooral benieuwd naar de verschillende classes die we voorgeschoteld krijgen en welke mix het beste is voor mij. Want iedere speelstijl vraagt een andere Class.
Hype is real
De hype voor deze game was inititeel niet bestaand. De demo was platgeslagen en extreem saai. Met de tweede demo hebben de dames en heren van Team Ninja gehoor gegeven aan de opmerkingen van spelers en het roer drastisch om weten te gooien. Dit 100% ten goede!
Ik kijk nu dan ook ontzettend uit naar 18 maart 2022. Dan komt de game eindelijk uit en dan zal ik er ongetwijfeld vele uren aan spenderen. Bring on 2022!
Artikel door: Peter van de Velde / @dutchplaystationgamer / @fsomwhiskyguy
Volg FSOM Magazine op Instagram en Facebook!
Meer DutchPlayStationGamer
Måneskin ook in Nederland groot succes!
Ghostbusters: Afterlife (I Ain’t Afraid of No Ghost)
Van nul naar Mudmasters 2021!
Rocktober 2021 komt snel dichterbij!
Op ontdekkingsreis met… Spotify!
[…] Stranger of Paradise: Final Fantasy OriginMåneskin ook in Nederland groot succes!Ghostbusters: Afterlife (I Ain’t Afraid of No Ghost)Van nul naar Mudmasters 2021!Rocktober 2021 komt snel dichterbij! […]
[…] Stranger of Paradise: Final Fantasy OriginMåneskin ook in Nederland groot succes!Ghostbusters: Afterlife (I Ain’t Afraid of No Ghost)Van nul naar Mudmasters 2021!Rocktober 2021 komt snel dichterbij! […]
[…] Stranger of Paradise: Final Fantasy OriginMåneskin ook in Nederland groot succes!Ghostbusters: Afterlife (I Ain’t Afraid of No Ghost)Van nul naar Mudmasters 2021!Rocktober 2021 komt snel dichterbij! […]
[…] Stranger of Paradise: Final Fantasy OriginGhostbusters: Afterlife (I Ain’t Afraid of No Ghost)Van nul naar Mudmasters 2021!Rocktober 2021 komt snel dichterbij! […]