Recensie Frank van Dongen’s Ontdekking Van De Mens Trilogie Deel 2 De Machine Plaag

de machine plaag recensie bij fsom magazine

Ontdekking van de Mens Trilogie Deel 2 | In het eerste deel van deze recensie hebben we in ons magazine het begin van Frank van Dongen’s Ontdekking van de Mens trilogie onder de loep genomen, vandaag is het moment eindelijk daar om het vervolg vorm te gaan geven. Lees snel verder over de avonturen van Jack Newman in De Machine plaag.

Voordat we verder gaan met het tweede deel, is het natuurlijk veel leuker als je de recensie van het eerste deel hebt gelezen. Of, beter nog! De boeken zelf aanschaft. De serie wordt uitgegeven door de kleine uitgeverij van Sci-Fi boeken, IceBerg Books, uit Amsterdam. De boeken zijn prima te verkrijgen via de website van bijvoorbeeld bol.com. Bestel de Ontdekking van de Mens trilogie zelf, of scoor gemakkelijk de E-book versie, en duik in een wereld die zich focust op de nabije toekomst!

Ontdekking van de mens Storyline

Voordat we met het tweede deel uit de trilogie aan de slag gaan, pakken we even de algemene storyline erbij. De gehele trilogie draait om Jack Newman. Jack is een zogenoemde IGD Kloon (Intelligent Genetic Design), dit wordt al snel duidelijk in het eerste deel van de trilogie, ‘Het Duizend Eilanden Experiment’. De tijd waarin we Jack beginnen te volgen is halverwege deze eeuw…

Letterlijk in de nabije toekomst!

Na de recensie van Het Duizend Eilanden Experiment is het nu tijd voor de recensie van het vervolg daarop bij fsom magazine

Niemand minder dan Frank van Dongen zelf kan natuurlijk de storyline toelichten!

“Ontdekking van de mens’ focust zich op de nabije toekomst – de tweede helft van deze eeuw. Hoewel de mens aan de wieg van het ruimtereizen heeft gestaan, zorgde de komst van het internet ervoor dat we ons juist naar binnen keerden om steeds eenzelviger digitaal te leven. De volgende stap is de transformatie naar een maatschappij geleid door de Metaverse, waar Meta (voorheen Facebook en tevens moederbedrijf) nog vol op gaat inzetten. Wat is de metaverse? De volgende versie van het internet. In de metaverse leef je tegelijk als echt persoon en als avatar”.

“In mijn toekomstroman ‘Ontdekking van de mens’ is iedereen verslaafd geraakt aan het grenzeloze gemak en vermaak dat de metaverse iedereen van wieg tot graf geeft. Fysiek en mentaal is men volledig afhankelijk van online devices en medische implantaten. Maar wat als wereldwijd de elektriciteit uitvalt en de metaverse platligt, en juist dan een onbekende vijand opduikt?

Ontdekking van de Mens neemt je mee naar wat ons in de tweede helft van deze eeuw te wachten staat. Een toenemende leegheid in ons bestaan waardoor we steeds dieper wegvluchten in de virtuele wereld. Totale afhankelijkheid van de bedrijven die de metaverse beheersen. Ontmanteling van het democratisch humanisme. Versnelde vernietiging van de natuur. Wanhopig streven naar a-sterfelijkheid en alwetende computers. Onvermogen om interstellaire ruimtevaart te ontwikkelen. Opgesloten zitten op een overbevolkte, verschroeide, kaalgevreten wereld. De komst van een nieuw soort vijand ten tijde van verwarring en verdeeldheid”. Aldus Frank van Dongen.

Uitstraling

Bij een boekrecensie moeten we het ook altijd even hebben over de uitstraling van een boek. In dit geval kunnen we voortborduren op de conclusie uit deel 1 van deze recensie reeks.

De covers van de boeken zijn ze herkenbaar en wanneer je ze alle drie naast elkaar zet is direct duidelijk dat het hier om een trilogie draait. Iedere cover heeft ook een boodschap, een boodschap die je echter pas begrijpt wanneer je het boek hebt gelezen.

De Machine Plaag wordt uitgegeven door IceBerg Books, een uitgeverij van Sciencefiction boeken van eigen bodem en het vertalen van de beste uit het buitenland.

De achterzijde van het boek vertelt op juiste wijze iets over het verhaal, zonder al te veel prijs te geven. Dat vind ik persoonlijk erg prettig! Soms lees je de achterkant van een boek alsof je een trailer kijkt van een film waarin het hele plot al wordt toegelicht en de afloop niet geheim gehouden wordt, ik bedoel; kom op hey! Je wilt dat de film bekeken wordt? Zo, dat ben ik even kwijt. Nu snel verder met het verhaal!

recensie de machine plaag van Frank van dongen bij fsom magazine dankzij iceberg books

De hoofdrolspeler van De Machine plaag

Evenals in het eerste deel ‘Het duizend eilanden experiment’ uit deze trilogie, speelt Jack Newman de hoofdrol in het verhaal.

In het eerste deel kon je al lezen dat Jack Newman een IGD kloon is en dat zijn niet bepaald geliefde mensen. Jack groeide op in een woongroep waar hij samen met zijn ouders geniet van het leven in het jaar 2058. Althans, ‘geniet’? Jack groeit op in een woongroep voor ex-drugsverslaafden en Jack is de enige in het huishouden die graag naar buiten gaat en de wereld wil ontdekken. In 2058 brengt met alle tijd door in de digitale wereld waarin ze van alle behoeftes worden voorzien. Letterlijk alle.

Over het begin van Jack zijn leven kun je meer lezen in het eerste deel van de recensie. We pakken het tweede deel ‘De Machine Plaag’ op in het jaar 2070. Wanneer Jack wakker wordt, denkt hij direct zijn “geliefde’ Valerie te zien, maar dit blijkt Olga McKenzie waarvan Valerie de leidinggevende is. jack wordt wakker nadat hij zes maanden in coma heeft gelegen en vanaf daar pakken we het verhaal op.

Frank van Dongen’s ‘De Machine Plaag’

Gedurende de ontwikkelingen in de Ontdekking van de mens trilogie wordt al snel duidelijk dat de tijd dringt voor de mensheid, meer en meer wordt duidelijk dat er een buitenaardse dreiging aanwezig is. Wanneer we in de boeken switchen van Jack naar zijn tweelingbroer, kom je er snel achter dat die buitenaardse dreiging de Feind is. Een levensvorm waar zijn tweelingbroer tegen strijd.

Jack zijn tweelingbroer, Redmond, is gestrand in het Duizend Eilanden experiment. Letterlijk op één van de duizend eilanden. In theorie zou Jack helemaal geen tweelingbroer hebben, maar tijdens zijn dromen beleeft hij de avonturen en gevaren van Redmond mee en is ervan overtuigd dat zijn broer ‘echt’ is.

Doordat het verhaal zich naast Jack verder ontwikkeld, komt Redmond veel voor in dit boek. De overschakeling tussen de twee personen verlopen zeer soepel en in beide verhaallijnen weet Frank van Dongen je perfect meet te nemen. Door de vlotte schijfstijl van Frank, kun je je prima inleven en word je eenvoudig ondergedompeld in de fantasie van de schrijver.

recensie de machine plaag inclusief book beer paring

Doordat Jack het besef heeft dat het klokje doortikt voor de mensheid, neemt hij alle risico’s die hij nodig acht en creëert een geestelijk versmolten vierling met de denkcapaciteit van een supercomputer 2.0. Ook de fysieke mogelijkheden lijken haast onbeperkt (Tot op een bepaald punt in het verhaal!).

Terwijl Jack ook nog altijd betrokken is bij het a-sterfelijkheidsprogramma, geleid door de zeer gedreven Valerie, worden te tegelijkertijd van alle kanten bedreigd. Uiteraard door tegenstander, maar ook door andere overheden en megacorporaties. Die willen allemaal wel snoepen van onsterfelijkheid natuurlijk!

Jack en de Alfaman

De Machine Plaag zit bomvol actie en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Sommige mensen vinden het misschien prettig dat zaken geleidelijk verlopen, maar vrees niet. Door de manier van schrijven voelt het op geen enkel moment gejaagd aan en verloopt alles soepel.

Zo zit Jack in 2077 gevangen in het Detroit Detentie Compound waar hij uiteindelijk nauwe banden opbouwt met ‘De Alfaman’. De Alfaman is betrokken bij bepaalde zaken waar Jack eigenlijk van heeft geleerd dat ze verkeerd zijn en dat het de “foute” mensen zijn. Dit deel van het heeft een grote verrassing in petto en is cruciaal voor het vervolg van dit verhaal richting het derde deel van de trilogie. De Feind invasie.

De Machine Plaag bij FSOM magazine

Wachten tot de invasie van 2102 duurt te lang. Er komt iets op ons af uit een andere richting dan Alpha Centauri. Dat is niet de Alfabeschaving, maar de Feind waarvoor de Alfabeschaving ons juist probeert te waarschuwen, via het bericht van William Fogel of misschien Redmond wel. Het is juist de Alfabeschaving dat terug moet keren naar de aard, om ons te helpen met onze eigen destructiviteit en tegen de invasie van onze gemeenschappelijke vijand”.

Alpha Centauri is slecht 4,3 lichtjaar van ons verwijderd. Dat gaat nog lukken, als ik mijn boodschap uiterlijk in 2081 verstuur“.

Uiteindelijk doorloopt het verhaal in De Machine Plaag zo’n 23 jaar tot het einde van het verhaal. Vlak voor het einde vervalt Jack Newman in een paar gewoontes die hij juist wil afzweren. Alfa War en EroHero. Na het dictatorschap van Michael en David Barr (Lees het boek en maak kennis met deze personages!) is er voor het eerste weer een ‘door het volk’ gekozen president. Die neemt het besluit dat mensen, zoals Jack Newman, letterlijk levenslang hun gevangenisstraf moeten uitzitten.

Maar of dat ook echt gaat gebeuren…

Beoordeling

Eerder schreef ik al over de vergelijking tussen Frank van Dongen en George Orwell. De tijd zal het leren of dit uit gaat komen, voor nu kunnen we alleen nog met een eindbeoordeling voor De Machine Plaag komen!

De recensie van het tweede deel uit de trilogie is vergelijkbaar met de eerste. Zo krijgt De Machine Plaag, nagenoeg dezelfde score als Het Duizend Eilanden experiment. Ik ben inmiddels enorme fan aan het worden van de schrijfstijl, de personages en natuurlijk het verhaallijn op zichzelf.

Daarom ga ik gauw verder met ‘De Feind Invasie’, want de titel van dit boek verklapt al een beetje hoe het avontuur verder gaat. De recensie van het derde deel kun je natuurlijk ook spoedig verwachten in ons magazine!

Het lezen van een boek is iets magisch, een eenvoudig middel waarmee je op aangename wijze kunt ontsnappen aan de realiteit. Zeker met een boek als dit. En bij een boek zoals dit, hoort natuurlijk gewoon een heel erg goed vatgerijpt bier. Als je er even lekker voor gaat zitten, pak dan eens de KBS erbij van Founders. Een heerlijk en toegankelijk bier om even rustig voor te gaan zitten en een heel oud stukje brokkelkaas is dan zeker niet vies!

Liever een glaasje wijn? Een mooie Malbec van het Chileense wijnhuis San Felipe is een uitstekende match om even heerlijk mee te gaan zitten.

In De Leeshoek kun je ook lezen over de magische combinatie van Bier en Barbecue!

Artikel door: Bas de Goede (Social media & Untappd: TheDutchBeerDad)