Imposant voertuig al 60 jaar vermist op Antarctica

Imposant voertuig al 60 jaar vermist op Antarctica

11 juni 2020 0 Door TheDutchBeerDad

Antarctica | Eén van de meest ambitieuze projecten en tevens één van de grootste auto’s ooit geproduceerd, wordt al ruim 60 jaar vermist op Antarctica. Waar het ooit de bedoeling was om een mobiele basis op Antarctica te zetten, is er nog geen spoor meer te bekennen van dit imposante voertuig…

Het was januari 1940 en in Little America (Antarctica) zou er dadelijk een enorm kolos vanaf een schip het ijs op rijden. Een kolos van 17 meter lang en bijna 8 meter breed met wielen zo hoog als de eerste twee verdiepingen van een tussenwoning in Almere. De Verenigde Staten hadden zich op dat moment nog niet gemengd in de tweede wereld oorlog en waren op andere wijze bezig met de wereld te veroveren.

Snow Cruiser

Niemand minder dan ontwerper Thomas Poulter ( 1897-1978) was de bedenker van dit enorme kolos. Het was namelijk de bedoeling dat dit voertuig de eerste mobiele basis zou worden op Antarctica. De expeditie die vooraf ging aan die van 1939, daar was Thomas Poulter ook al bij betrokken. Hij overleed bijna in zijn eentje op een eenzame buitenpost omdat hij niet mobiel was om terug te keren naar het hoofdkwartier.

Dit nooit meer dacht hij…

In 1939 werd bekend dat er een nieuwe expeditie naar Antactica in de maak was. Jawel hoor, Thomas Poulter ging er deel van uitmaken, maar dat niet alleen. Hij kreeg ook nog eens $150.000 dollar om een voertuig te bouwen dat de elementen van de zuidpool kon weerstaan. Hij ging aan de slag en al binnen 11 weken reed er een imposant voertuig een show ronde over het lokale vliegveld.

De specificaties van de Snow Cruiser op FSOM Magazine. 'Imposant voertuig al 60 jaar vermist op Antarctica' door TheDutchBeerDad op FSOM.

Specificaties

De Snow Cruiser had een gewicht van 37 ton en een lengte van 17 meter. Daarnaast was dit gevaarte ook nog eens 8 meter breed. Twee enorme Cummins dieselmotor dreven dit gevaarte aan en hij zou een topsnelheid van 48km/h hebben. Dat is niet niks! Er werd verwarmde lucht in de rubber banden gepompt en het gevaarte zou zelfs een helling van 35% aankunnen.

Het voertuig had ruimte voor state-of-the-art elektronica. Een lasruimte, slaapruimte voor vier bemanningsleden. Verblijfplaats voor een labrador husky, 5000 liter diesel, twee reservebanden, nog eens 1000 diesel voor het VLIEGTUIG. Ja, dat leest u goed. VLIEGTUIG! Dat dit voertuig op het dak mee kon nemen. Het voertuig zou minimaal één jaar zelfvoorzienend moeten zijn en zou de slecht begaanbare delen van Antarctica in kaart moeten brengen.

Na slecht 11 weken was het voertuig al af en de bouwers besloten om een testrit te maken van Chicago naar Boston. Vanuit Boston zou de Snow Cruiser een boot op gaan om aan de lange reis naar de Zuidpool te vervolgen. That’s where the trouble started!

Ongelukkig

De reis begon ongelukkig met diverse kleine pech gevallen. Daarnaast reed het voertuig ook nog “per ongeluk” van een brug af en zat het drie dagen vast in een ondiepe rivier. Maar het team liet zich niet kennen en ploeterde dapper door.

Op 12 januari 1940 kwam de ‘Snow Cruiser’ eindelijk aan op Antarctica. Een avontuurlijke reis vol met tegenslagen. Maar ze hadden het gered. Mocht het niet dat het hier alsnog mis zou gaan…

De houten brug die gebouwd was om de Snow Cruiser vanaf de boot zo het ijs op te rijden, bleek helemaal niet opgewassen tegen het enorme gewicht van dit gevaarte. Halverweg de brug begaf een gedeelte van de brug het en was het niet dat Thomas Poulter een flinke dot gas gaf, zodat deze niet direct in de zee zou liggen.

Echter hield de ellende niet op. Zodat de Cruiser zijn banden op het land had gezet, of beter gezegd, het ijs. Bleek dat de gladde rubber banden het gewicht van een voertuig helemaal niet vooruit kreeg over het besneeuwde landschap. Inmiddels werd al snel duidelijk dat dit mogelijk een ramp zou gaan worden, een mobiele basis op Antarctica die helemaal niet mobiel is.

 'Imposant voertuig al 60 jaar vermist op Antarctica' door TheDutchBeerDad op FSOM. Een foto van het vervoer per schip naar de Zuidpool.

Nadat het team nog diverse tevergeefse pogingen ondernam, door onder andere enorme sneeuwkettingen om de banden heen te doen. Besloot men de basis maar te parkeren. Dit was exact het tegenover gestelde wat Thomas Poulter wilde, maar het gevaarte was simpelweg niet opgewassen tegen de onverwoestbare natuurkracht van de Zuidpool.

En nu dan?

Tijdens het mislukken van deze expeditie op de Zuidpool, besloot de VS zich te mengen in de strijd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor riepen ze al hun manschappen uit alle hoeken van de wereld terug naar het “thuisland” om ingezet te worden in de strijd tegen Nazi Duitsland.

 'Imposant voertuig al 60 jaar vermist op Antarctica' door TheDutchBeerDad op FSOM. De mens en machine.

Vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog, is de Snow Cruiser in 1946 nog gespot tijdens een missie van Amerikaanse marine. De Snow Cruiser werd omringt met enorme palen, zodat deze altijd terug te vinden zou zijn na hevige sneeuwval. In 1958 is het voertuig nog eenmaal per toeval ontdekt, daarna is er nooit meer een glimp van de imposante Snow Cruiser gezien.

Het ijs op Antarctica is altijd in beweging en in de begin jaren zestig is er ook nog een enorm stuk afgebroken van de Ross Ice Shelf, waar het voertuig geparkeerd was. Vermoedelijk heeft dit imposante voertuig een kort en niet succesvol leven afgerond met een enkele reis richting de bodem van de oceaan…

Artikel door: Bas de Goede / @thedutchbeerdad
Volg FSOM Magazine op Instagram en Facebook!

TheDutchBeerDad op FSOM Magazine.  'Imposant voertuig al 60 jaar vermist op Antarctica' door TheDutchBeerDad op FSOM.
FSOM Magazine / TheDutchBeerdad

Dit is echt wat voor jou!

ABONNEER JE GRATIS OP FSOM TV!
Northern Monk X By the river brewing collabbrew!
Scoor je bieren nu bij BEERWULF!
Zelfgemaakte Tzatziki!
De dikste Mini Cooper ooit!
Welkom terug drive-in bioscoop!
Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt 2019!
Mannen weten niet wat vrouwen allemaal weten!

Please follow and like us: