Mumford & Sons – Delta Review

Mumford & Sons – Delta Review

18 november 2018 2 Door Peter van de Velde

The Sons are back – Mumford & Sons, ooit een kleine band die wat nerveus en onbeholpen ineens voor een immens publiek mocht spelen. Mijn eerste kennismaking komt door #FSOM’s TheDutchBeerDad. Hij wees mij op een live registratie van een nieuwe band die ik toch echt moest zien. Eigenlijk ben ik sindsdien fan. Ben ik dat met de komst van Delta nog steeds?

Na het succesvolle album Sigh No More met hits als The Cave en Little Lion Man kwam de band met nog twee albums. Met Babel bracht met een verlengstuk uit van het eerste album. Met het derde album brak M&S met de sound die ze groot gemaakt had. De banjo moest het strijdtoneel verlaten en de band ging voor een meer pop-based sound en verlieten de folk. Met Delta creert de band een mix tussen het oude en het nieuwe. Lees snel hoe dat uitpakt!

Een goed begin…

Het album opent met 42. Het begin doet een beetje denken aan de Sigh No More dagen. Vierstemmig ondersteund door keyboard. Na 33 seconden beginnen de invloeden van Wilder Mind door te klinken en vanaf dat moment heb je een aardig beeld van de sound van dit album. Het is een soort right of passage, een overgangstransitie. Een mix tussen Timshel en The Wolf. Van klein naar groots. Bring on the rest!

De muziek

Na 42 kent het album nog dertien nummers die allemaal goed klinken en lekker wegluisteren met hier en daar een uitschieter naar boven. Guiding Light vervolgt 42 qua sound en zet net iets meer in op het oude geluid dan op het nieuwe.
Het verdere verloop van het album is een beetje ups en downs. Nergens slecht maar ook maar zeer zelden een echte uitschieter. Natuurlijk kent elk album dit probleem maar het is zonde wanneer een album als monotoon wordt ervaren. Overall veelal dezelfde sound. Nu is die sound goed, dus als fan van de band kun je gerust adem halen, maar teveel van hetzelfde gaat lijden tot verveling.
De uitschieters zijn voor mij 42, Beloved, Wild Heart en Forever. Daarnaast is er eigenlijk maar een nummer die ze wat mij betreft hadden mogen laten en dat is Darkness Visible.

Lyrics

Waar ik persoonlijk altijd veel mee heb gehad bij Mumford & Sons zijn de lyrics. De poëzie waarmee de woorden uit de muziek schieten is altijd van hoog niveau geweest. Dat is bij dit album niet minder waar. Het voelt als een persoonlijke reis van de bandleden die ze delen met de fans. Twee persoonlijke favorieten zitten in de nummers Beloved en Wilde Heart.

Uit Beloved:
I feel a hand come through the mirror
Pointing at the light
Point at the light we never see

Uit The Wild:
Was it under the earth?
Tied up in a knot
Which I forgot you were ever there

The Verdict

Wanneer we even kijken naar het hele album weet het album genoeg te boeien om te blijven luisteren maar is het onvoldoende om het in lijn te zetten met hun debuut. Persoonlijk is het een step-up vanaf Wilder Mind maar heel erg veel meer dan dat is het ook niet. Een quote van ieamand over het album vatte het eigenlijk heel mooi samen en kon ik jullie niet onthouden:

“The band claims this album is very close to themselves, which is probably the reason for it being more of an emotional journey through the lyrics than an album aimed to please the charts. This is bold and brave, but also takes away some of the Mumford and Sons magic.”
  1. 42 9/10
  2. Guiding Light 7/10
  3. Woman 6.5/10