Zo ga jij genoeg water drinken!

Water drinken | We weten natuurlijk allemaal dat het belangrijk is om gehydrateerd te blijven, maar dat kan soms nog best moeilijk zijn. Wij geven je 8(!) tips om ervoor te zorgen dat je op een eenvoudige manier meer (genoeg!) water drinkt.

Ons lichaam bestaat voor 70% uit water en voldoende water drinken is daarom ook van vitaal belang voor een optimale gezondheid. Water heeft verschillende rollen in ons lichaam, zoals het handhaven van de elektrolytenbalans*, bloeddruk, het smeren van je gewrichten, de regulatie van je lichaamstemperatuur en het bevorderen van de gezondheid van de cellen in je lichaam.

*Elektrolyten zijn mineralen die zich in het bloed, urine, weefsels en andere plekken in het lichaam bevinden. De inname van drinken, voedingen en supplementen zorgen ervoor dat je elektrolyten balans op pijl blijft.

Genoeg water drinken is zo ontzettennd belangrijk en toch is het voor veel mensen een (te) grote opgave. Daarom hebben wij wat tips voor je!

Vloeistofbehoeften

Voordat je begint met het voornemen om meer water te drinken, moet je de vochtbehoefte van je lichaam leren te begrijpen. De algemene dagelijkse aanbeveling voor waterinname is voor een volwassene ongeveer 35ml per dag per kilogram. Dus iemand die bijvoorbeeld 50 kilo weegt, heeft 1,7 liter water nodig, terwijl iemand die 80 kilo weegt op 2,8 liter water zit.

Wel is dit afhankelijk van je activiteiten niveau, de plek waar je woont, je gezondheid en ga zo maar door. Wanneer je bijvoorbeeld regelmatig sport, buiten werken of in een warm klimaat leeft, heb je aanzienlijk meer water nodig om in balans te blijven.

Een dagelijks doel

Stel jezelf iedere dag een doel voor je waterinname. Dit is de eerste stap om meer water te drinken en je hieraan te houden. Zo kun je bijvoorbeeld een app downloaden die jou een melding stuurt wanneer het tijd is om te drinken. Je begrijpt dat je dan natuurlijk wel alles neer moet leggen waar je op dat moment ook mee bezig bent.

Een dagelijkse doelstelling kan voor jezelf motiverend werken en ervoor zorgen dat je dit doel ook daadwerkelijk vol blijft houden. Hou er wel rekening mee dat het 3 maanden duurt voor dit een echte routine wordt.

Genoeg water drinken is zo ontzettennd belangrijk en toch is het voor veel mensen een (te) grote opgave. Daarom hebben wij wat tips voor je!

Een fles bij de hand

Meer water drinken door middel van simpelweg de hele dag een waterfles bij je te houden, is de meest effectieve manier om je waterinname aanzienlijk te vergroten. Wanneer de hele dag de fles bij je hebt, werkt dit als visuele herinnering. Je wordt er constant aan herinnerd om water te drinken.

Natuurlijk kies je wel voor een herbruikbare fles, in plaats van plastic waterflessen voor eenmalig gebruik. Naast bovenstaande, kunnen wij je vertellen dat het enorm handig en effectief is om meerdere herbruikbare flessen in te slaan wanneer je je water inname wilt verhogen. Eentje om overal mee naartoe te nemen en één voor op je nachtkastje.

Je flessen bedrukken is ook een handige tip. Bijvoorbeeld met je logo of naam. Een leuk zelfgemaakt design op je waterfles en jij bent good to go. Heel tof voor alle werkgevers en ondernemers in ons midden als relatiegeschenk. Een kleine reminder voor je werknemers en relaties om meer water te drinken.

Herinner je water drinken nog?

Voel je niet zoveel voor een app op je telefoon, dan kun je verschillende herinneren instellen door middel van je alarm op je telefoon. Zo kun je bijvoorbeeld een herinnering instellen om iedere 30 minuten wat water te drinken. Of pak een glas water en geef jezelf de opdracht om dit glas ieder uur opnieuw te vullen.

Voor degene die vergeetachtig of veel te druk zijn, kunnen deze herinneringen je waterinname verhogen.

Water als waardig vervanger!

Frisdrank zoals Cola en sportdrankjes zoals Extran kun je beter laten staan wanneer je meer water wilt gaan drinken. Deze drankjes zijn geen vervangers voor water! Ze zitten vaak vol met toegevoegde suikers en kleurstoffen. Wij hoeven je niet te vertellen wat dit doet met je gezondheid.

Drink je graag koolzuurhoudende drankjes? Probeer dan eens bruiswater. Wellicht zul je hier in het begin even aan moeten wennen, maar als je eenmaal gewend bent, dan wil je niet anders meer!

Genoeg water drinken is zo ontzettennd belangrijk en toch is het voor veel mensen een (te) grote opgave. Daarom hebben wij wat tips voor je!

Water drinken met een smaakje

Niet iedereen is dol op de smaak van water. Wat je dan kunt helpen is onder andere een waterfles met een fruit infuser aan te schaffen. Zo kun je komkommer en limoen of citroen en munt gebruiken in de infuser voor een lekker smaakje. Maar je kunt natuurlijk alle soorten fruit die je lekker vindt toevoegen aan de difuser.

Water in je eten

Een super simpele manier om meer water binnen te krijgen is door meer voedsel te eten dat veel water bevat. Onder andere: Sla, Selderij, Courgette, Kool, Watermeloen en Meloen. Naast het hoge vochtgehalte bevatten deze fruit en groentes veel vitamines, mineralen en antioxidanten.

Waky Waky & Sweet dreams!

Een glas water drinken wanneer je wakker wordt helpt je niet alleen met wakker worden, maar ook met je alertheid te vergroten. Een glas water voor het slapengaan voorkomt dat je wakker wordt met een droge mond en een slechte adem. Wel zo fijn voor de lucky ass die naast je wakker mag worden

😉

Kortom, voldoende water drinken is essentieel voor een goede gezondheid!

Artikel door: Kim (Kimmichaelis.nl)

Please follow and like us:

Aanbevolen artikelen

1 Reactie

  1. […] geeft de Smartwacht ook een melding wanneer je even water moet drinken, of je benen moet […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
fb-share-icon
Instagram