Star Wars Jedi: Fallen Order Review

Star Wars Jedi: Fallen Order Review

24 januari 2020 0 Door Peter van de Velde

Fallen Order | Elk goed Star Wars avontuur begint met bovenstaande woorden en ook in deze Star Wars titel mocht dit niet ontbreken. Na zo’n 20 uur gameplay rolden bij mij de credits over het scherm en dit was toch zo’n moment van damn. De game doet zoveel goed, een klein beetje minder goed en doet sommige dingen lelijk. Maar alles samengepakt heb je gewoon een gruwelijk Star Wars titel te pakken.

Order 66

Jedi: Fallen Order speelt zich af nadat het bevel is gegeven om het universum te ontdoen van Jedi. Dit is, zoals we in de films leren, goed gelukt. Er zijn er een aantal Jedi die hebben weten te ontkomen en nu ondergedoken leven. Hier maken we kennis met onze protagonist, Cal Kestis.

Na de Zuivering brengt Cal zijn tijd door op de planeet Bracca als een scrapper. Na een ongeval wordt hij gedwongen om door middel van de Force een van zijn vrienden/collega’s te redden en vanaf dat moment wordt Cal opgejaagd door de Empire in de vorm van de Inquisitors Second Sister, Jedi die zijn overgelopen naar de Dark Side.

STAR WARS Jedi: Fallen Order™_20200117193658

You are not alone

Gelukkig ben je niet alleen. Terwijl je probeert weg te komen krijg je hulp uit een onbekende hoek van Cere en Greez. Cere en Greez zijn sinds de val van de Jedi op zoek naar iemand die zijn weg kent in de Force. Deze Jedi moet ze helpen in hun zoektocht naar een artefact dat een lijst met namen bevat van kinderen die getraind kunnen worden in het gebruik van de Force en zo de Jedi Order kunnen herstellen.

Deze reis brengt je naar verschillende planeten met allen hun eigen kenmerken. Zo zul je een tijd doorbrengen op Kashyyyk om zij aan zij met de Wookies te strijden en kom je ook een aantal bekende gezichten tegen die je in de films ook al eens voorbij hebt zien komen.

Een van de belangrijkste hulp die je gaat krijgen is van een kleine droid met de naam BD-1. Hij zal je helpen met het oplossen van puzzels en het leeghalen van de vele kisten die je onderweg tegenkomt. Dat is echter niet alles waar deze droid voor van pas komt. Met verschillende upgrades die je tijdens je reis op je droid kunt uitvoeren zullen eerder niet begaanbare plaatsen ineens begaanbaar worden. Backtracking is dan ook van groot belang.

STAR WARS Jedi: Fallen Order™_20200117182545

Uncharted Souls Raider

Wow, deze titel moet je wellicht wat verwarring opbrengen maar dit is denk ik wel de beste manier om de gameplay van deze titel te omschrijven. Het loop, spring en klauterwerk zul je herkennen uit titels als Uncharted en Tomb Raider.

Het vechten komt dan weer eerder overeen met de FROM SOFTWARE titels als Dark Souls en Sekiro. Wanneer je doodgaat moet je je verkregen XP weer terugverdienen op de plek waar je doodging en het blocken van aanvallen op zo een opening te creëren brengen toch die Souls vibes wel naar Star Wars. Wel moet ik daarbij vermelden dat je de titel dan toch eigenlijk wel op Jedi Master of Grand Master moeilijkheidsgraad moet spelen. Speel je op Story Mode of Jedi Knight dan wordt het tactische gevecht eerder een button-bash feestje en daarmee doe je de game eigenlijk tekort.

STAR WARS Jedi: Fallen Order™_20200117193407

Technisch hectisch

Zoals ik al zei in de intro doet de game gelukkig heel veel goed, een klein beetje minder goed en sommige dingen lelijk. Het goede hebben we gehad dus nog even inhaken op het minder goede en het lelijke. De verschillende nieuwe karakters die worden geïntroduceerd zijn niet altijd even goed uitgewerkt. Een diep achtergrondverhaal zit er niet in. Sommige karakters zijn echter zo ineens erbij of zo ineens weer weg zonder dat je nu echt precies weet wat hun functie is geweest of waarom dat voor jou interessant zou moeten zijn. Veel meer kan ik er niet over zeggen, want spoilers, maar karakters hadden iets meer diepgang mogen krijgen.

Dan is er toch nog een beetje lelijkheid waar we het over moeten hebben. Want technisch gezien schort er toch nog wel een en ander aan deze game. Zo moeten we het hebben over de laadtijden. Die duren lang, dus als je een keer doodgaat kun je gerust even een nieuw glas drinken halen. Dit geldt eigenlijk ook voor het inladen van textures. Als je eindelijk weer kunt spelen dan is de wereld daar eigenlijk nog niet klaar voor. Het zijn kleine slordigheden maar toch.

Opgenomen tijdens een speelsessie

Ook op het gebied van framerate valt er helaas wel het een en ander op te merken. Haperingen zullen niet schering en inslag zijn maar op sommige momenten zul je het echter wel als storend ervaren. Wel is het mogelijk om te kiezen voor de mooiste kwaliteit of een stabiele framerate. Dus als het storend is kun je altijd je instellingen aanpassen.

Een ander technisch mankement die ik tegenkwam was het door de wereld heen vallen. Tijdens het spelen is het met toch 4 of 5 keer overkomen. Ik kon dan weliswaar wel weer laden zonder verlies voortgang maar dit zijn wel de slordigheden waar ik wat minder goed tegen kan.

The force is strong with this one

Ondanks de wat ruwere kantjes, die ik wellicht iets meer uitlicht dan normaal, is dit gewoon een super Star Wars game. Als je fan bent van dit universum dan ga je je absoluut vermaken met deze titel. Er zijn wat zaken die open staan voor verbetering maar die gaan ze vast in een “vervolg” verbeteren. Het smaakt echter naar meer en daarom kan ik enkel zeggen dat de Force bij Respawn zeker aanwezig is.

Cijfer: 8.0

Trophies

Artikel door: Peter van de Velde / @dutchplaystationgamer / @fsomwhiskyguy
Volg FSOM Magazine op Instagram en Facebook!

Rocktober 2021 gaat bijna beginnen en wij gaan onze content daar een beetje op aanpassen. Hoe? Dat lees je in dit artikel. Check it out! Lees er alles over bij FSOM!

Meer DutchPlayStationGamer

Måneskin ook in Nederland groot succes!
Ghostbusters: Afterlife (I Ain’t Afraid of No Ghost)
Van nul naar Mudmasters 2021!
Rocktober 2021 komt snel dichterbij!
Op ontdekkingsreis met… Spotify!

Please follow and like us: