Bingewatchen is gemeendgoed geworden. FSOM.

Bingewatchen | Met de komst van on-demand diensten is er een oneindige stroom aan content beschikbaar met één klik op je scherm of afstandsbediening. Hiermee zijn wij natuurlijk enorm verwend en ineens was daar ook de term ‘Bingewatchen’. Super gaaf en veel vermaak, maar ehhh… Ga jij wel op tijd naar bed?

Het is niet zo dat de term ‘bingewatchen’ nog heel erg veel toelichting nodig heeft, maar wist je dat wanneer je drie of meer afleveringen kijkt van een serie… Dit al ‘bingewatchen’ heet? De letterlijke vertaling is marathon- of comakijken en houdt simpelweg in dat je buitensporig lang naar je scherm tuurt. Met de intrede van streamingdiensten zoals Netflix werd de term ‘bingewatchen’ spoedig gemeengoed.

Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van al dat ‘bingewatchen’.

Ruim 80% van de Nederlanders doet aan bingewatchen!

Bingewatchen. We doen het dus bijna allemaal, maar uit recent onderzoek van VPN blijkt dat we daar zelfs slaap, werk en sociaal contact voor opofferen en dat is toch wel een opmerkelijke keuze. De impact van bingewatchen op het dagelijks leven wordt dus zeer duidelijk merkbaar. Ruim de helft van de ondervraagden is wel eens een hele nacht opgebleven om een serie te kijken, terwijl ruim 40% als gevolg van die keuze, zijn/haar sociale plannen heeft geannuleerd.

Interessant nieuws voor werkgevers is dat ruim 40% ook nog aangeeft onder werktijd meer dan eens een serie verder te kijken. Hierdoor heeft het bingewatchen ook nog eens een negatieve invloed op de productiviteit. Volgens experts is de 7.90 uur die Nederlanders gemiddeld bingewatchen niet bepaald bevorderlijk voor lijf en leden want de houding waarin we dit doen is vaak niet bepaald ergonomisch.

Met de komst van on-demand diensten is er een oneindige stroom aan content beschikbaar met één klik. En zo werd ook bingewatchen geboren!

Lees alles over recent onderzoek van VPN bij FSOM Magazine.

Mannen VS Vrouwen

Uit dit onderzoek blijkt ook dat vrouwen een stuk gevoeliger zijn voor het ‘comakijken’ dan mannen. 61% van de ondervraagde vrouwen geeft aan dit te doen en bij mannen is dit “slechts” 56%.

Dit is mede te verklaren door de verfijning van de algoritmes die streamingdiensten inzetten, zegt Abel Baas van VPN: “grote spelers als Netflix en Videoland hebben inmiddels enorme hoeveelheden data over kijkgedrag en miljarden datapunten over de voorkeuren van alle soorten serieliefhebbers. Ze weten precies welke series met welke kenmerken ze moeten aanbieden om kijkers zo lang mogelijk aan de buis gekluisterd te houden.” 

Zoals we hierboven ook al zieden is dus niet alleen de slaap het slachtoffer van bingewatchen, maar ook onze sociale contacten. De helft van de vrouwen en 39% van de mannen geeft aan ooit sociale plannen te hebben geannuleerd om een serie te kijken, en 40% van de ondervraagden geeft toe zelfs wel eens onder op werk toe te hebben gegeven aan de drang een serie verder te kijken. Baas: “het is duidelijk dat het fenomeen bingewatchen een flinke directe dan wel indirecte impact heeft op onze productiviteit en welbevinden.”

Oud VS Jong

Wie denkt dat bingewatchen alleen iets is voor jongeren komt bedrogen uit. Onder 55+-ers zegt 70% comakijker te zijn. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar loopt dit op tot 90%. Gemiddeld schaart 82% van de ondervraagden zich onder de categorie ‘bingewatcher’.

Volgens Abel Baas voltrekt dit onderdeel van de digitale revolutie zich dan ook in sneltreinvaart. “Als we het vergelijken met de algemene adoptie van digitale middelen onder de bevolking, hebben streamingdiensten in een kleine 10 jaar een slag gemaakt die niemand voor mogelijk had gehouden. De coronapandemie lijkt daarbij een laatste zet te hebben gegeven, waardoor je nu als on-demand streaming als gemeengoed kunt spreken.” 

Ik kom als vader van vier jonge kinderen zelden tot drie of meer afleveringen op één avond, maar als ik de kans krijg zal ik het niet nalaten natuurlijk. Die afleveringen van Fear The Walking, Peaky Blinders of The Colony kijken maar wat makkelijk weg wanneer je lekker onderuit op de bank hangt. En jij? Ben jij ook een Bingewatcher?

Artikel door: Bas / @thedutchbeerdad
Join mijn bieravonturen ook op Untappd en Instagram! Let’s share!
Lees in ons magazine ook over de terugkeer van Thomas Shelby!
Volg FSOM Magazine op Instagrampagina en Facebookpagina!
Ben je nog geen abonnee op FSOM-tv? Klik dan snel –> hier <– en mis niets meer!

Met de komst van on-demand diensten is er een oneindige stroom aan content beschikbaar met één klik. En zo werd ook bingewatchen geboren! Lees er alles over bij FSOM Magazine. 

Scoor gelijk de bieren van Flying Dutchman met een dikke kortingscode!
Met de code ‘FSOM10’ scoor je de Flying Dutchman bieren met 10% korting.
Please follow and like us:

Dit is ook iets voor jou!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte!
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
fb-share-icon
Instagram