De eerste momenten met Elden Ring
28 februari 2022Elden Ring | Als groot From Software fan keek ik heel erg uit naar Elden Ring en vond ik het erg jammer dat de game een maand werd uitgesteld. Maar afgelopen vrijdag was het zover en heb ik de game een aantal uren gespeeld. Dit is de game waar ik op zat te wachten… Al word ik ook overweldigd door de hoeveelheid vrijheid! Maar dan in de goede zin van het woord.
But first a character
Het eerste wat je doet in een From Software game voor zover ik mij kan herinneren is het maken van een character. Het vreemde wat mij opviel was dat je nu eerst een klasse kiest en daarna pas je karakter gaat opbouwen. Aangezien ik Magic altijd hoog in het vaandel heb staan maar ook mijn mannetje wil kunnen staan als een Warrior heb ik nu eerst gekozen voor een Mage die ik zelf ga opkrikken met strength om ook de nodige schade aan te kunnen richten met een zwaard.
Afijn, na je klasse kun je kiezen of je als man of vrouw wilt spelen en daarna kun je aan de slag met de overige karakter eigenschappen. Mijn vriendin zat op het moment van de character building naast me op de bank en die keek haar ogen uit naar de vele mogelijkheden. De hoogte van de ogen, de positie van de mond, het kan allemaal. “Dat is toch allemaal onzin, je kijkt er toch niet naar” kreeg ik op een gegeven moment te horen. Of “Je hebt straks een helm op en dan is het allemaal weer voor niks”. Maar toch leek dit beter, die kleur voor de ogen paste beter bij het haar, nee doe maar geen tattoo.
Al met al dus een uitgebreide character modus. Maar daarvoor spelen we natuurlijk geen From Software titel. We want action and we want it now!
YOU DIED
Het zal voor de doorgewinterde From Software fans geen verrassing meer zijn maar de woorden YOU DIED verschijnen regelmatig op je scherm. Want het gevaar dreigt om elke hoek en dat is ook zeker bij Elden Ring het geval.
Er is echter wel een heel groot verschil ten opzichte van eerdere From Software titels als Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne of Sekiro. Die games waren allemaal redelijk statisch opgezet en was er een bepaald pad die je “moest” volgen. Dit is met Elden Ring wel anders. De wereld ligt letterlijk open en het is aan jou waar je als eerste heen gaat en welke bosses je dus als eerste te lijf wilt gaan. En toch zit er wel een logische volgorde in waarbij de developer je aanraad om een bepaalde richting op te gaan. Maar of je hier ook gehoor aan geeft, dat is aan jou. Maar de kans dat YOU DIED nog vaker in beeld komt als je afwijkt van “het pad” is wel een stuk aannemelijker.
Die eerste uren
Die eerste uren zijn cruciaal in een game als Elden Ring. Je krijgt in korte teksten op het scherm uitleg over bepaalde acties zoals een backstab, hoe je magie kunt gebruiken en hoe je kunt locken op een vijand. Ook komt er dan even snel iets voorbij over upgrades en over verschillende vijandend en bosses en je steed en hoe je moet upgraden en hoe je moet vliegen en een basis kapot kunt schieten en hoe je de wielen van je auto moet wassen. Ohw wacht, ik dwaal een klein beetje af.
Maar dat is wel een beetje de strekking met de informatiestroom die je om de oren vliegt in zeer korte tijd. Je slaat het niet allemaal op en dat is gelukkig ook niet nodig want je kunt alle tips en trucks gewoon nog eens teruglezen. Wellicht kon het ook wel in eerdere Souls games maar ik kende het nog niet en vind het wel een welkome “verandering” ten opzichte van mijn eerdere speelsessies met From Software titels.
Don’t get lost in the Land Between
Ik snap natuurlijk als geen ander dat het erg tof is om te verkennen. Elke steen zelf omdraaien, elke bossfight zelf ontdekken en alle items zelf opzoeken en dergelijke. Maar het kan soms zo overweldigend zijn dat je wellicht op zoek bent naar wat hulp. Zoals, welke boss kan ik nu het beste gaan doen of welk level past het beste bij het onderdeel waar ik nu heen ga. Gelukkig is daar PowerPyx! De mensen daar hebben al hele handige guides gemaakt! Hoe kun je je health en mana flasks upgraden met Golden Seeds en Sacred Tears bijvoorbeeld. Golden Seeds zorgen voor meer flasks en Sacred Tears geven elke slok meer waarde! Absoluut de moeite om deze allemaal te verzamelen natuurlijk!
Mocht je nu op zoek zijn naar de beste volgorde van de bosses in de game dan kun je natuurlijk ook de Boss Guide gebruiken! Een mooie opsomming van een goede volgorde, de beste strategie en uiteraard, waar je de bosses kunt vinden! Een trophy guide is ook onderweg maar omdat de game en net uit is en verschillende eindes kent waar je verschillende acties voor moet doen is het daar nog even op wachten.
Eerste indrukken
Mijn eerste indrukken van de game zijn in een woord: indrukwekkend! De sfeer, de muziek, de open wereld, de bosses, de vijanden, de soepele gameplay, het klikt allemaal zoals het hoort te klikken in een From Software titel. De game doe mij het meeste denken aan ervaringen met Demon’s Souls en Dark Souls. Wel worden er nieuwe elementen toegevoegd aan de mix die we nog niet eerder zagen in het Souls genre. Wel zijn de klassieke problemen van de partij zoals framedrops en pop-ins. Hopelijk gaan ze dat nog oplossen met patches in de toekomst. Gelukkig is het bij mijn korte speelsessies daar nog bij gebleven. Ik ga nog veel plezier beleven in the Lands Between. Ik verwacht dat je als doorgewinterde From Software fan ook Elden Ring wel gaat bevallen. Een uitgebreide review gaat volgen zodra ik de eerste playthrough heb gehad maar ik ben alvast enthousiast!
Artikel door: Peter/ @dutchplaystationgamer
BioShock film in aantocht op Netflix
Volg FSOM Magazine op Instagrampagina en Facebookpagina!
Ben je nog geen abonnee op FSOM-tv? Klik dan snel –> hier <– en mis niets meer!
[…] door: Peter/ @dutchplaystationgamerDe eerste momenten met Elden RingVolg FSOM Magazine op Instagrampagina en Facebookpagina!Ben je nog geen abonnee op FSOM-tv? Klik […]
[…] door: Peter/ @dutchplaystationgamerDe eerste momenten met Elden RingVolg FSOM Magazine op Instagrampagina en Facebookpagina!Ben je nog geen abonnee […]
[…] het volledige verslag over de eerste uren in Elden Ring in ons magazine. Peter neemt je uitgebreid mee en geeft je nog wat […]