Bouwerij Bûsdoek – ‘Untstean út freonskip’ Veel meer dan alleen bier!

Bouwerij Bûsdoek – ‘Untstean út freonskip’ Veel meer dan alleen bier!

30 januari 2019 5 Door TheDutchBeerDad

Bierbrouwerijen kruistocht – Voor het komende verhaal gaan we vijf vrienden, een zakdoek, korfbal, een Fries dorpje en bier samen laten smelten tot een heel erg bijzonder verhaal. Untstean út freonskip. Broud út passy. Betocht om te dielen. Dit is een verhaal wat je nog jaren aan je stamtafel gaat delen…

Vriendschap

Het Friese dorpje Surhuizum heeft ongeveer 1300 inwoners en is het dorp waar Jan Harmen, Goffe, Frans, Theo en Janko in de jaren ’90 bevriend waren én actief bij de korfbalvereniging. Wanneer de vrienden ouder worden verloopt het zoals het vaker gaat in het leven, ze verliezen elkaar een beetje uit het oog. Mensen verhuizen, gezinnen ontstaan, maar ook carrière en religie spelen een rol in deze vriendengroep. Ik had het genoegen om het verhaal van Bouwerij Bûsdoek te mogen horen uit eerste hand, want het is een verhaal dat je nooit meer zal gaan vergeten…

Bûsdoek komt uit de Friese taal en is betekend ‘zakdoek’. We spreken dit uit als “Buzduk“.
De tekst die je tegemoet komt op de brouwerijbusdoek.nl is dezelfde die ik in het intro van dit verhaal heb gebruikt. Vrijelijk vertaald komen we tot; Untstean út freonskip = Ontstaan uit vriendschap. Broud út passy = Uit passie gebrouwen. Betocht om te dielen = Het is de bedoeld om te delen!

Dat vriendschap een rode draad is door het leven van deze mannen word wel duidelijk wanneer ik onder het genot van een bakje koffie, in een lokaal Fletcher hotelletje aan de stamtafel zit met Janko. Janko verteld hoe de pilsdrinkende vriendengroep elk hun eigen pad bewandelden en hoe ze elkaar toch weer tegenkwamen.

“Buzduk!”

Wanneer de vriendengroep besluit het contact weer te intensiveren, is het als vanouds. Zoals vaak op het platteland het geval is, is een vriendgroep hecht, onafscheidelijk en deelt lief en leed weet ik ook uit eigen ervaring. De vrienden hebben elkaar jaren een stuk minder gezien dan ze gewend waren, maar besluiten niets meer aan het toeval over te laten. Ze willen graag meer met elkaar in contact blijven en besluiten te gaan zoeken naar een gezamenlijke passie. Die wordt al gauw gevonden…
Er gaat bier gebrouwen worden door de vrienden! De vriendengroep dronk zoals zovelen pils, maar het leven heeft de mannen toch iets meer verandert in fijnproevers. Ze willen meer, ze willen iets beters. En zo geschiedde. De knoop werd doorgehakt en het brouwen begon.

Daar ontstond het nu al legendarische verhaal over de naam van de brouwerij. Toen de mannen aan het brouwen sloegen was het natuurlijk erg gezellig. De biertjes vloeide rijkelijk en het was als vanouds. Totdat het moment kwam dat er iets als filter moest dienen, er was niets aanwezig wat die daarvoor geschikt was. Er ontstond een klein beetje paniek, maar zoals vaker worden de beste ideeën geboren onder het genot van een paar zalige drankjes. Toen kreeg iemand een helder moment en riep “Buzduk“! oftewel, laten we een zakdoek gebruiken! Zo geschiedde… Uiteraard een schone zakdoek benadrukte Janko in het gesprek dat ik met hem had. Door dit avontuur ontstond Brouwerij Bûsdoek en de vrienden zijn nooit meer gestopt met het beleven van brouwavonturen!

Inmiddels heeft de brouwerij twee bieren. De eerste is ‘Wiisprater’ dit komt neer op sterke verhalen. Uiteraard de sterke verhalen die ze samen beleefd hebben in hun jeugd en graag mogen vertellen aan eenieder die dit wil horen. ‘Wiisprater’ is een witbier met een blond karakter en gebrouwen met extra veel hop. Dit bier is gebrouwen met vier verschillende soorten mout, drie kruidige aromahoppen, koriander en sinaasappelschillen.

Het tweede bier dat pas recent op de markt is gekomen, is naar mijn mening wel een bijzondere. Het is een IPA met een Bockbier-achtig karakter (deze komt inderdaad goed terug in de smaak!) met de naam ‘Nachtdraver’. Ook deze naam is weer herleiding naar de jeugdige avonturen van de vrienden, het draven totdat de zon de nacht verjaagd doen ze nu wat minder. Maar er word nog altijd met plezier op terug gekeken en daar is dit bier een hommage van. Gebrouwen met diverse mout en hopsoorten en een nadruk op de karamelmouten, hebben de vrienden iets bijzonders in het flesje gestopt.

Inmiddels zijn de vrienden van Brouwerij Bûsdoek druk bezig met nieuwe bierige avonturen beleven. Binnenkort komt er een prachtig nieuwe biertje op de markt, waar ze nog een beetje geheimzinnig over doen. Maar dit biertje heeft een muzikale inslag. Daarnaast staan er nog veel mooi zaken op de planning en zijn de mannen druk bezig om een prachtig festival op te zetten in het mooie Surhuisterveen.

Ik ben benieuwd wat we in 2019 nog meer gaan zien van brouwerij Bûsdoek. Janko bedankt voor een het goede gesprek en een (terug) blik in de avonturen die het fundament vormde voor het ontstaan van brouwerij Bûsdoek. Dit was mijn kick-off van de bierbrouwerijen kruistocht ik ga nu op reis naar de volgende verovering in deze kruistocht, laat vooral even horen wat jou ervaring is met de bieren van brouwerij Bûsdoek! Wat ik van de bieren vondt kun je snel op mijn Instagram en Untappd vinden!

Artikel door: Bas de Goede / thedutchbeerdad  

Untappd & Instagram: thedutchbeerdad 
#geen18geenalcohol
Meer weten? Samenwerken? Gebruik dan de contactpagina of stuur je mail naar: fiftyshadesofmen@outlook.com 
Uiteraard kun je ook contact opnemen via Social Media!

Wil je niets meer missen over de belangrijkste bijzaken in het leven?
Abonneer je dan snel op ons YouTube kanaal!
Volg dan onze Facebookpagina en sluit je aan bij één of meerdere van onze communities!
Kijk snel op Instagram en onze community pagina’s en druk op VOLGEN! 😉 
Vergeet onze pagina’s niet te taggen en gebruik #fsom!
Ook op Pinterest laten wij jou zien wat we doen! 
Ben jij of  jouw onderneming/product op zoek naar een partner 
om jou Social Media op te zetten of een boost te geven? 
Neem dan contact op met Kim Michaelis Media via kimmichaelis@hotmail.com. 
Fifty Shades of Men en alle Social Media kanalen zijn 
onderdeel van Kim Michaelis Marketing.
Social Media Management & Micro Marketing.

Foto’s zijn eigendom van Fifty Shades of Men 
en haar partners. 
Deze mogen niet zonder toestemming gebruikt worden. 

Please follow and like us: