Stranger Things – Seizoen 2 Review

Netflix kennen we natuurlijk allemaal wel. Aanbod van vaak oudere films en series. Wanneer Netflix seizoen 2 van je favoriete serie plaatst dan is seizoen 3 al op tv, een beetje dat niveau. Tot Netflix dacht, dat moet anders. Ze gingen toen afleveringen van een serie al een dag nadat deze op tv was geweest toevoegen aan hun streaming diensten. Nog een tijdje later kwamen er series vanuit de stallen van Netflix zelf, zogeheten “Netflix Originals”. Deze review gaat over zo’n serie! Want op 27 oktober 2017 was het zover, het tweede seizoen van het fantastisch Stranger Things kwam beschikbaar! Niet een aflevering per week, nee, het hele seizoen per direct beschikbaar! Wat leven we toch in mooie tijden. Maar kan dit tweede seizoen wel opleven tegen de hype van het eerste? Let’s find out, shall we?

Even terugblikken

Vier vrienden, Mike, Lucas, Dustin en Will spelen graag een spelletje Dungeons and Dragons. Nadat het spelletje was afgelopen gaan de vrienden ieder hun eigen weg maar Will komt op zijn terugreis naar huis een vreemd wezen tegen en verdwijnt. Dit is het thema van het eerste seizoen, wat is er met Will gebeurd? Een dag na deze gebeurtenissen ontmoeten de overige 3 vrienden een mysterieus meisje genaamd Eleven (El). Na een hele reeks gebeurtenissen die ik hier niet allemaal zal omschrijven, kijk de serie als je dit nog niet gedaan hebt, kom je tot de conclusie dat er een andere dimensie
is, genaamd “The Upside Down” en dat Will daar al die tijd gevangen heeft gezeten. Uiteindelijk komt Will weer thuis en lijkt alles weer als vanouds tot Will in de laatste minuten van het seizoen een vreemd beest ophoest die verdwijnt in de afvoer van de wasbak. En zo was de toon gezet, er zou een tweede seizoen komen. En die is dus sinds de 27e oktober ook beschikbaar.

Monsters en The Upside Down

Het tweede seizoen begint een jaar na de gebeurtenissen uit
het eerste seizoen. Mike heeft nog steeds een gebroken hart door de verdwijning van Eleven, Will wordt nog steeds met veel zorg behandeld en de groep bestaat nog steeds uit nerds. Wat een leuke toevoeging is, is het karakter Maxine, of Max, gespeeld door Sadie Sinks. Een nieuwe leerling die uit het grote Californië is verhuist naar het dorpje Hawkins.
Haar stiefbroer, Billy, is een enorm stuk schorem waarvan je wenst dat hem het weet niet wat zal overkomen. Dit karakter is echter het minst ontwikkeld en is dan ook direct het grootste minpunt van de serie. Maar goed, ik zou het gaan hebben over Monsters en The Upside Down. Voor degenen die de trailer hebben gezien of die afbeeldingen op internet voorbij zagen komen zullen gedacht hebben, wat is dat rare wezen die constant afgebeeld wordt? Laat ik het zo zeggen, de Demagorgon uit seizoen 1 ben je bij het kijken van dit seizoen snel weer vergeten want wat er huist in The Upside Down is groter, meer en enger dan ooit tevoren. Deze zogeheten “shadow demon” is op zoek naar een uitweg en heeft een rare connectie met Will.

Bigger and better

Ik zal hier maar gewoon eerlijk zijn, het eerste seizoen was geweldig maar dit seizoen is fenomenaal. Je kent de karakters en er wordt op voortgeborduurd. De introductie van een aantal karakters laat hier en daar wat te wensen over en er was een aflevering bij die voor mij weinig van toevoeging was op het verhaal van dit seizoen maar desondanks was het meer een gewoon beter dan het eerste seizoen. Ben je fan van het eerste seizoen, dan is het tweede seizoen zeker voor jou. Winona Ryder keert terug als Joyce, Will’s moeder, die overbeschermend is en sinds de gebeurtenissen van een jaar geleden niets meer aan het toeval overlaat. Ook keert onze trouwe agent Hopper terug die zijn plek als Sheriff zeker verdient. Ook zien we onze favoriete Hobbit, Samwise Gamgee Sean Astin als Bob Newby, de nieuwe vriend van Joyce. Moet je nog beginnen dan vraag ik je nu, waar wacht je nog op? Ik hou van veel Netflix Originals zoals House of Cards en Orange is the New Black maar die series kunnen bij lange na niet tippen aan het succes en het fantastische schrijven dat Stranger Things omhelst.

Eindoordeel

Al met al ben ik niets dan positief over dit tweede seizoen.
Het is altijd lastig voor schrijvers om het succes vast te houden of uit te