Transformers – The Last Knight REVIEW

Transformers – The Last Knight | Autobots, Deceptiocons, Optimus Prime, Megatron. Allemaal namen die natuurlijk iedereen kent van de succesvolle tekenfilms. In 2007, tien jaar geleden alweer, kwam de eerste live action movie van Transformers op de markt. A Micheal Bay film. Geen idee, maar het zal. Met namen als Shia LeBeouf en Megan Fox en Peter Cullen, de originele stem van Optimus Prime (al sinds 1986).

In de vorige film werd echter al een wijziging aangebracht in de cast en kreeg het verhaal een nieuwe impuls. Shia en Megan werden ingeruild voor Mark Wahlberg en ook veteraan Anthony Hopkins mocht in de laatste film, The Last Knight, een rol vertolken. Is het allemaal de moeite waard of kun je deze laatste installment van de Transformers franchise beter links laten liggen? Ik ging erop uit om de film te bekijken en hieronder vind je mijn review.

Transformers - The Last Knight is alweer de vijfde film in de franchise. Weet de franchise na 4 films nog steeds te boeien?

In den beginne

In den beginne was er Transformers. Micheal Bay, een gerespecteerde film director, dacht zijn handen en zijn visie te kunnen geven van deze geliefde tekenfilmreeks die over de jaren uitgroeide tot een fenomeen op zich. De eerste drie films waren dan ook prima, Shia LeBeouf en Megan Fox vertolkten hun rollen prima en de humor was sterk aanwezig. Een film voor tieners en jong volwassen zullen we maar zeggen. Deze drie films kwam respectievelijk uit in 2007, 2009 en 2011.

Bergafwaarts

Eigenlijk ging het daar al mis want zoals iedereen weet ging het al bergafwaarts in de orignele trilogy. Daarna gingen ze een richting op waar eigenlijk niemand op zat te wachten. De cast werd ingeruild voor nieuwe mensen en Mark Wahlberg moest er een action packed actiefilm van maken. Gezien de krappe voldoende op imdb kun je zeggen dat het niet echt is gelukt.   Dan terugkomende op Transformers: The Last Knight, al hadden ze de film beter Transformers: I Am Optimus Prime kunnen noemen. Ik denk dat die zin het enige is wat me echt is bijgebleven. Herhaling blijft hangen zullen we maar zeggen.

Het plot was op zijn zachtst gezegd een rommeltje. Cybertron, de thuisplaneet van de Transformers, staat op het punt om helemaal kapot, stuk, naar de kloten te gaan. Huh? In film 1 zeggen ze dat Cybertron is vernietigd en dat ze daarom op zoek zijn naar een nieuwe wereld om op te leven? Nou ja, die vergeven we ze.

Maar wat blijkt nu, de Transformers waren er al in de tijd van Koning Arthur! Dat zou de recente film King Arthur een hele andere lading hebben gegeven, maar goed, ik dwaal af.   Merlijn was geen tovenaar namelijk, nee, Merlijn was de dorpsgek die toevallig in aanraking kwam met de Transformers, een Cybertronian Knight, die in die tijd al op aarde waren! Op die kan de grote vijand van Koning Arthur toch worden verslagen.

Ondertussen in het heden is Optimus Prima weg. Hij is op zoek naar de overblijfselen van Cybertron en op zoek naar zijn maker. Blijkt dat die maker niet zo’n hele lieve vrouw is en ze “herprogrammeert” Optimus om een oud artifact op aarde terug te halen om zo Cybertron te herstellen. Net Cybertron gevonden kan hij weer terug naar aarde.

Ik zal niet alles uitleggen, maar het komt erop neer dat de aarde zal moeten verdwijnen om Cybertron nieuw leven in de blazen. Of zoiets. Ben je nu net zo verward als ik was toen ik de bioscoop uit kwam lopen?

Nou, dan is dat in ieder geval gelukt. Maar niet getreurd, er komt gewoon een vervolg! Wist je dat je bij FSOM Magazine ook smaakvol kennismaken met Dahmer?

Was er dan helemaal niets goed?

Jawel, de grafische kwaliteit achter de films is nog steeds fantastisch. Het acteerwerk van de grote namen was ook niet slecht. Maar het is al met al gewoon een extreem volle film met gigantisch veel actie die nergens, maar dan ook echt nergens, weet te boeien. Het is een saaie rit waar je aan het eind het idee hebt, wat heb ik met zitten kijken.

Wil je na het lezen van deze review de film toch nog graag zien dan snap ik dat. Je hebt de eerste vier tenslotte ook gezien, toch? Mag ik je dan een advies geven? Doe dit op een regenachtige zondagmiddag of op een zaterdagavond met vrienden, hapje en drankje erbij en maak er een leuke avond van. Dat leuke moet je er echter wel zelf van maken want de film doet mensen waarschijnlijk in slaap vallen.

Ohw ja, bijna vergeten. De dinobots uit het vorige deel zijn er ook nog. Een beetje. Nou ja, de T-Rex is er nog. De rest is een beetje weggemoffeld en zijn nu dino-baby’s. Hartstikke leuk.

Eindcijfer: 4,5/10

Artikel door: Peter van de Velde / @dutchplaystationgamer