Moss PlayStation VR – Review

Moss PlayStation VR – Review

3 januari 2019 1 Door Peter van de Velde
“It wasn’t fear Quill felt – she intuitively knew they were on her side – it was the feeling that everything was about to change.”
Mijn eerste platinum van het nieuwe jaar en wat voor één. Een PS VR console seller werd gezegd! Schande dat ik dat nog niet gespeeld had! Nou vooruit dan. Hier is wat ik er van vond.

De magie van het schizofrene

Wanneer je je ogen opent, sta je voor een stoffige lessenaar van een neogotische bibliotheek. Voor je ligt een groot boek getiteld ‘Moss’. Pas wanneer je met je motion controller het boek doorbladert, zink je weg in de magisch mooie wereld die de schizofrene vertelstem te bieden heeft.

Verhaal-ish

Als “The Reader” smelt je hart even wanneer hoofdpersonage Quill (schrijfveer) voor het eerst voor je ogen trippelt. Hopelijk heeft je vriendin geen musofobie want het muisje beweegt levensecht over je scherm. We worden aan elkaar voorgesteld maar al snel gaat alles mis. Quill’s nonkel blijkt ontvoerd te zijn. Je raadt het al.. je moet weer eens redder in nood spelen. Shocking! Nee, verhaaltechnisch scheert Moss geen hoge toppen.

It’s all in the game(play)

Inventiever en leuker is de gameplay en zoals iemand mij onlangs zei: “laat goede verhalen maar aan films over, ik wil GAMEN”. Voor grote delen van het verhaal ben je enkel toeschouwer en bestuur je Quill met je analoge sticks. Het wordt pas echt interessant als je tijdens puzzels en gevechten kan helpen. Je controller is de enige brug tussen onze wereld en de hare. Die interactiviteit gaat ver. Je kan grote set pieces bewegen om puzzels op te lossen, je kan enemies overnemen maar ook Quill aaien, high fiven en zelfs doen schrikken. Erg aandoenlijk en een fantastische manier om een band te creëren.
Ook hier niets nieuws onder de zon. Dezelfde gameplay-elementen vond je recentelijk nog terug in PS Vita’s ‘Tearaway’ waarbij je als oppermachtige figuur “the You” de spelwereld manipuleert maar ook de kleine Iota/Atoi kon besturen. Het is vooral de combinatie met de PS VR die het geheel naar een hoger niveau tilt. Het zicht op de volgende richel geblokkeerd door een zuil? Zet je toch gewoon voorzichtig, ik herhaal VOORZICHTIG een stapje opzij in je woonkamer. Niet op je slapende kat zoals ik.. Zo zal je maar zelden een sprong missen of een enemy over het hoofd zien. Met zo’n bril op je kop zal de inleving gewoon altijd groter zijn uiteraard.
De puzzels zijn op kindermaat gemaakt, net als de beperkte combat met 1 zwaardcombo en 3 types kevers (?). Dit maakt de Platinum ook kinderspel. Enkel de No Death-run kan potentieel een dealbreaker zijn voor sommigen.

Conclusie

Moss heeft vele elementen mee. Een p-r-a-c-h-t-i-g-e wereld, dat kan ik niet genoeg benadrukken. Een aandoenlijk hoofdpersonage, dat onder je huid kruipt zonder dat je het beseft. Een interactiviteit en inleving, die alleen je alleen maar vindt binnenin je VR-bril. Een unieker verhaal, specialere puzzels en een beter uitgewerkt fighting system ontbreekt nog. Pas dan wordt het een system seller. Iets voor het volgende boek hopelijk.
Ik wil Cédric Baudu nog even bedanken voor deze game. Thanks maat 😉

Join us!

Vergeet ondertussen ook niet om lid te worden van de verschillende kanalen die Fifty Shades of Men rijk is! Fifty Shades of Gaming bijvoorbeeld.

Vergeet ook niet om FfredeicC te volgen op Instagram of PSNProfiles!

Dit artikel is geschreven door: FfredericC

Vergeet niet om Fifty Shades of Men te volgen op FacebookInstagramPinterest en Twitter!
Ben jij of is jouw onderneming/product op zoek naar een partner
om jou Social Media op te zetten of een boost te geven?
Neem dan contact op met Kim Michaelis Media via kimmichaelis@hotmail.com!

Fifty Shades of Men en alle Social Media kanalen zijn 
onderdeel van Kim Michaelis Marketing.

Social Media Management, Social Media HOSTING & Micro Marketing.

Please follow and like us: