Dead Rising 4 – Franks Big Package Review

Ladies and gentlemen, Frank is back!

Lang hebben we op de PlayStation 4 versie moeten wachten van
deze zombie killing game maar in December was het dan eindelijk zo ver. Frank kwam naar de PlayStation 4 maar dan groter en beter dan ooit tevoren. Tenminste, dat zou je verwachten. Maar is dit ook gelukt? Daarom komen we nu achter!

Zombiegekte en kerstmis

Frank is niet meer zoals Frank geweest is. Hij is klaar met zijn simpele verslaggever en geeft nu les over, hoe kan het ook anders, verslaggeven. Wanneer Vick, een van zijn studenten, hem, onder het mom van minigolf, meeneemt naar een geheime militaire basis in Willamette dan kom je al snel tot de conclusie dat de zombies die er niet meer waren er toch stiekem weer zijn.

Frank wordt nu betrokken bij een verhaal waar hij eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. Maar gelukkig gaat hij de deur niet uit zonder zijn vertrouwde camera en die heeft hij uiteraard ook nu weer bij zich. Tijdens de intromissie kom je er al achter dat Vick een paar handige gimmicks op je camera heeft gezet zoals een nightvision en een spectrum analyser. Op deze manier kun je zelfs de donkerste plekken door met de camera actief en deuren die gesloten waren door een codeslot kun je nu openen. Life can be good.

Ook is een selfie niet uitgesloten natuurlijk Nu staat Dead Rising niet bekend om de hoogstaande kwaliteit games met een ijzersterk verhaal en mechanics van het allerhoogste niveau. Wel staat de game bekend om de wacky wapens, idiote outfits en de over the top humor. Daar slaagt Dead Rising 4 ook gewoon weer in.

Wapens en kleding

Elke goede zombie killing game heeft natuurlijk de nodige wapens. Dead Rising 4 heeft zo ook weer zijn nodige wapens en natuurlijk zitten hier de standaard wapens gewoon bij. Een bijl, een mes, handpistool of een machinegeweer. Waar deze game echter leuk wordt is de mogelijkheid tot het combineren van verschillende wapens.   Zo kun je een “Gandelf” maken, een soort staf die Gandalf uit Lord of the Rings bij zich heeft, door een kapstok te combineren met een tuinkabouter. Dit systeem kennen velen wellicht uit vorige Dead Rising games maar in Dead Rising 4 is dit flink gewijzigd.

Zo was het in Dead Rising 2 mogelijk om een lightsword te maken van een zaklamp en sieraden. In Dead Rising 4 moet je voor je een bepaald wapen kunt maken eerst een blueprint hiervan vinden en dan kun je zo’n wapen maken. Het voordeel is nu dat je een  computeronderdeel moet hebben en die moet combineren met een zaklamp. De mogelijkheden van combineren worden hierdoor een stuk eenvoudiger dan in vorige games maar het eerst moeten zoeken van een blueprint om uberhaupt deze wapens te kunnen maken haalt de snelheid wel een beetje uit dit onderdeel van deze game.   Naast de gekke wapens zijn er ook ontzettend veel verschillende soorten kleding. Van een nieuwe broek, overhemd tot jurken, elf pakjes, een pakje zoals Akuma of een samurai outfit. Bedenk het en het is mogelijk en uiteraard valt alles met elkaar te combineren.

De verschrikkelijke Gandelf

Franks Big Package

Dead Rising 4 is al een jaar geleden (23 november 2016) uitgebracht op de Xbox One en PC. In december 2017 kwam Dead Rising 4: Franks Big Package naar de PlayStation 4. In deze heruitgave zit de originele game tezamen met alle DLC die uitgekomen is. De eerste DLC is Frank’s Rising. In deze DLC speel je als Zombie Frank en krijg je gewoon een extra stukje verhaal voorgeschoteld. De tweede DLC die je kunt spelen is Super Ultra Dead Rising
Mini Golf waarin je, hoe kan het ook anders, mini golf kunt gaan spelen.
Uiteraard met een twist want er lopen zombies over de baan en natuurlijk is de baan niet een normale baan maar een wacky baan om lekker in de Dead Rising sferen te blijven.   De laatste DLC die uitgekomen is voor deze game is Capcom Heroes. In deze DLC speel je het verhaal Dead Rising 4 nogmaals helemaal door alleen nu niet meer als Frank West met alle wapens van dien maar met verschillende kostuums van Capcom karakters. Denk bijvoorbeeld aan Viewtifull Joe, Akuma, Ryu en Dante. In totaal zijn er 17 kostuums vrij te spelen en elk kostuum heeft in deze mode twee challanges te spelen. Een om de combo finisher te unlocken per kostuum en bij de tweede challenge (die je vrij speelt na de eerste te hebben gehaald) speel je een “schadow-kostuum” vrij. Dit is een duistere versie van het kostuum die je al hebt wat ervoor zorgt dat je in totaal 34 kostuums vrij kunt spelen.

Als laatste is er nog de multiplayer! Deze multiplayer modus laat je verschillende episodes spelen waarin je moet zien te overleven en
bepaalde opdrachten moet voltooien. Dit kan tot een groep van vier personen. Dit kan de gemiddelde speeltijd flink opkrikken voor een game die al veel tijd in beslag kan nemen. Ik zeg hier express kan nemen omdat simpelweg het verhaal uitspelen de credits in 5 a 6 uurtjes over je scherm laat rollen. Ga je echter alles verzamelen en wil je alle challenges in de game uitvoeren, dan ben je nog wel even zoet.

Bugs, bugs en nog eens bugs

Deze game is erg leuk om te spelen en bied genoeg content om je tijdenlang bezig te houden. Wat deze game echter een flinke klap na geeft zijn de onvergefelijke bugs. Een aantal voorbeelden zijn dat wanneer je in een
auto rijdt de auto ineens de lucht in springt of een enorme boost krijgt of
spontan naar links of rechts begint te sturen. Wanneer je dit maar genoeg
meemaakt wordt het vanzelf extreem vervelend, helemaal wanneer je een aantal uren dit moet doen om een challenge te halen waarbij je 250.000 zombies dood moet maken.   Gelukkig is bovenstaande enkel heel erg vervelend en irritant. Er is helaas ook een gamebreaking bug in de game die je hele savegame corrupt maakt en je je voortgang volledig kwijt bent mits je een backup hebt van je save. Zo was ik begonnen aan Capcom Heroes. Op het moment dat ik een chapter opnieuw wilde spelen omdat ik iets had gemist raakte de save corrupt en moest ik een backup terugzetten. Dit kostte mij 4 uur opnieuw spelen. Helaas zijn er voor de overige DLC ook veelvuldig problemen gemeld die je save corrupt maken. Kortom, ga je een van de vele DLC spelen, maak dan eerst een back-up van je save!

Capcom Vancouver

Al met al heeft Capcom Vancouver een erg leuke game op de markt gebracht en in deze complete versie van de game geeft je genoeg te doen.
Tijdens mijn laatste speelsessie zag ik dat ik 110 uur gespeeld had en ik heb
nog genoeg van de multiplayer te spelen om daar ook alles te doen. Capcom Vancouver moet zich echter wel verschrikkelijk schamen dat ze deze game in deze staat op de markt hebben gebracht. Dat er tegenwoordig een game uitgebracht wordt die nog een aantal bugs kent is niet geheel onverwacht. Dat een game echter na een jaar uit te zijn op andere platforms nog steeds zulke grote gamebreaking bugs kent is ongehoord en zwaar beschamend. Wanneer ze dan ook niet (serieus) reageren op klachten van mensen die de game hebben gekocht en nu niet verder kunnen spelen dan maak je als developer en uitgever geen goede naam voor jezelf.

Final Verdict

Zoals ik al zei, ik heb me tot dusver uitstekend vermaakt met de game en ondanks dat ik nu 110 uur gespeeld heb is er nog voldoende te doen. De bugs die de game kent maken het echter lastig om de game erg hoog te
beoordelen ondanks de hoge replay waarde en het plezier die je uit deze game kunt halen. Ben je op zoek naar een game die je erg veel plezier geeft en die een hoge replay waarde kent en heb je altijd met veel plezier Dead Rising games gespeeld, dan is deze game zeker voor jou. Heb je de neiging om enkel toptitels te spelen zoals Grand Theft Auto, Assassin’s Creed of The Witcher, dan moet je met een grote boog om deze game heen.

#FSOM eindcijfer: 6/10

Dit artikel is geschreven door: Peter (cloudstrifenl)

Vergeet niet om Fifty Shades of Men te volgen op FacebookInstagram en Twitter!