Album review “Queens of the Stone Age – Villains” Release date 25/08/2017

Queens of the Stone Age are back baby! Het vorige album …Like Clockwork is alweer vier jaar oud dus de fans zitten alweer even te wachten op nieuw materiaal van de band. Is het ze ook gelukt om een stevig album neer te zetten of slaan ze met een revamped sound op dit album de plan volledig mis? Dat is natuurlijk de grote vraag, maar wees gerust want deze review geeft je antwoord op die vraag. Here we go!

Het album

Villains is een album met ‘maar’ 9 nummers en een gezamelijke runtime van 48 minuten. En in die 48 minuten hoef je je geen moment te vervelen. De introductie die men geeft met ‘Feet Don’t Fail Me’ is in mijn ogen fantastisch. De intro alleen al duurt meer dan anderhalve minuut en bouwt op als een soort jaren 80 sound. Een ware swing-rocker krijg je vervolgens voor je kiezen. Als je rustig kunt blijven staan bij dit nummer dan kun je eenvoudig weg niet dansen op muziek. Life is hard, that’s why no one survives – Feet don’t fail me now, one foot in the gutter, one in the clouds. En zo pakt het album eigenlijk gewoon keihard uit! Dansen tot je niet meer dansen kunt. Het tweede nummer was tevens de eerste single, ‘The Way You Used to Do’.    Liefde, jonge liefde, wat is het? Is love mental disease or lucky fever dream? Fine with either. Riff, rock. Waar ik op het wereldwijde web veel lees dat fans dit nummer links laten liggen zeg ik op mijn beurt, go, go, go. Goede track en prima overgang naar ‘Domesticated Animals’. Zo kennen we Queens of the Stone Age. Strakke riff, herhaling maar knallen. Eigenlijk weten ze pas een beetje te verassen met het nummer ‘Fortress’. Een overgang van violen naar een slepende gitaar. Het is tijd voor een ballad zoals enkel Josh Homme die ons voorhouden.

Als je het volume hoger hebt gezet bij ‘Fortress’ dan is het een goed idee om de volume weer wat omlaag te draaien voor ‘Head Like a Hunted House’! Een quick paced, energetic song! Ik zei als dat je vanaf ‘Feet Don’t Fail me Now’ zou dansen en ik durf wel te stellen dat bij ‘Head Like a Hunted House’ het energieverbruik van jou dubbel zo hoog ligt. En de tekst, kijk even naar dit pareltje:

Your head’s like a haunted house
Peepin’ at your mumbo jumbo
I’m a psycho, go bump in the night
Suicide

Ineens is daar ‘Un-Reborn Again’. Herinner je je dit jaren 80 sound nog? Ook bij ‘Un-Reborn Again’ steelt deze sound de show zonder af te wijken van de core rock n roll sound.

Om je even een beetje energie terug te laten winnen vervolgt het album met ‘Hideaway’. Een rustige ballad. In contrast met ‘Fortress’ is dit een radiovriendelijke song die zomaar als single uit zou kunnen komen.

‘The Evil Has Landed’ was het tweede nummer die de band vrijgegeven heeft van dit album. Close, come close. Gezien je weer helemaal opgeladen bent is dit weer helemaal het Queens of the Stone Age gevoel. Toegankelijke rock, veel anders kan ik het niet noemen. Wat dit nummer fantastisch doet is voor de laatste anderhalve minuut ongeveer nog even een switch door te voeren van de sound van het nummer, maar dan op een positieve manier.

Dan de afsluiter van dit feestje, anders kan ik dit album niet noemen, ‘Villians of Circumstance’. Het nummer deed mij denken aan een korte film. Een saloon vol met mensen, de bar waar mensen volop praten, de glazen laten klinken. The Wild West maar dan in de stijl van Queens of the Stone Age! Save me from the Villains of Circumstance before I lose my place!

Het eindoordeel

Het eindoordeel is altijd lastig om te schrijven. Of toch niet? Persoonlijk vind ik dit album gewoon fucking awesome! Ben je fan van Queens of the Stone Age dan kun je veilig naar de winkel om dit album aan te schaffen. De review zelf is lovend en dat spreekt eigenlijk al wel voor zich! Het album is een feestje geworden die je gewoon 48 minuten lang laat dansen. Ze komen op 12 november naar het Ziggo Dome waar ik uiteraard bij aanwezig zal zijn en een uitgebreide special van die avond zal ook zeker volgen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties en ik kan eigenlijk alleen nog maar zeggen, enjoy, enjoy en enjoy!    #fsom eindcijfer 8,5/10   Dit artikel is geschreven door: Peter van de Velde

PS: Als kleine bonus vind je hieronder de indie cover voor alle liefhebbers. Eigenlijk is deze cover natuurlijk veel vetter dan de reguliere dus mocht je deze tegenkomen, neem dan ook een exemplaar voor mij mee! Wil je het album alvast beluisteren? Onder de afbeelding staat de Spotify playlist voor je klaar!

Please follow and like us:

Dit is ook iets voor jou!