Imagine Dragons – Evolve – Review

Vandaag een review van een album die eind juni al op de markt kwam maar ik simpelweg nog niet veel naar geluisterd had om een degelijke review te schrijven. Ik heb het, aan de titel te zien ook wel logisch, over Imagine Dragons – Evolve. Dit album kwam uit op 23 juni uit en is het derde studio album van Imagine Dragons. Maar is het derde album een beetje de moeite waard?

Gelijk maar even met de deur in huis vallen, Imagine Dragons is een band waar ik de muziek wel aardig van vind maar geen groot fan van ben. Gezien mijn vriendin en een stel vrienden graag naar het concert willen (en we gaan) in februari 2018 dit album toch maar eens even een aantal keren goed geluisterd.

From start

Het album kent eigenlijk alles wat een album een album maakt. Sterke nummers, zoals de opener ‘I Don’t Know Why’ en de singles ‘Believer’ en ‘Thunder’.
Zoals al gezegd, ik luister niet zo heel veel naar Imagine Dragons. Dat komt voornamelijk omdat ik wat meer van het stevigere werk ben. Ik kan me vooral nog herinneren dat ik ‘Thunder’ voor het eerst hoorde via onze eigen #fsom crewmember Bas de Goede. Hij vond het nummer fantastisch en ik… vond het verschrikkelijk. Waar zijn mijn gitaren, waar is het stevige werk!
Nu we een tijdje verder zijn moet ik bekennen dat het nummer me steeds beter is gaan bevallen en ik het nu een hoogtepunt van het album vind! Dat zegt ook wel iets over mij aangezien ik dit wel vaker heb gehad en ook vast nog wel veel vaker zal hebben.
Maar goed, terug naar het album. De eerste single van het album heet ‘Believer’ en dat nummer heeft al aardig grip op de sound van het album. Zoals gezegd opent het album goed, houdt dat vol met ‘Whatever It Takes’ en merk je dat het album echt is begonnen als ‘Believer’ begint. Een stevig nummer met een melodie die simpelweg blijft hangen en door de zang wordt een beetje opgefokt, maar dan in de goede zin van het woord. De clip thoug, de clip is fantastisch! En met Dolph Lundgren!
Vervolgens gaan we naar ‘Walking The Wire’. Even lekker bijkomen van de eerste klappen die we hebben gehad van de eerste drie nummers. Met ‘Rise Up’ blijven we nog even in het ‘bijkomen’ moment om vervolgens in het psychedelische ‘I’ll Make It Up to You’ waar voor mij toch een soort old meets new vibe vanaf spat. Geluiden uit series en films van vroeger samengevoegd met hedendaagse klanken en helderheid.
Vervolgens komt het nummer ‘Yesterday’. Ik moet een beetje denken aan een B-Musical bij dit nummer. Ik heb het niet zo met dit nummer en ik vraag me af of dat wel gaat komen. Het is anders van de rest van het album en persoonlijk begrijp ik niet zo goed dat dit nummer op het album staat. Als geheel past deze er niet echt tussen.
Het tempo wordt weer iets omhoog gegooid met ‘Mouth Of The River’. Al met al een pop track dit ook prima als single uitgebracht kan worden en het zou me ook niet verbazen als dit de volgende single gaat worden.

To Finish

Nu komen we bij ‘Thunder’. Dit nummer kan ik eigenlijk niet zo goed omschrijven. Daarom deel ik de clip gewoon met jullie, oordeel zelf. Persoonlijk een van mijn favorieten van het album! Zoals ik al zei is dat niet altijd zo geweest.
‘Start Over’ begint met een panfluit geluid en drums om vervolgens in een classic Imagine Dragons vibe te vallen maar dan met een exotisch tintje. En dan zijn we alweer aan het einde van het album gekomen met ‘Dancing In The Dark’. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat ze het album hiermee afsluiten en aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Lekker duidelijk, ik weet het. Het is een prima afsluiter, een rustig nummer maar het nummer klikt niet. Er zitten voor mij teveel effecten in wat het nummer, wat mij betreft, niet ten goede komt. Ik hoop dan ook dat, als ze dit nummer live uitvoeren, ze de overmatige effecten weg zullen laten.

The Final Verdicht

Ik kan hier natuurlijk een ontzettend lang verhaal plaatsen over dat het niet mijn muziek is en dat ik liever wat ruiger werk hoor. Dit is ook zeker waar maar ik ook dit album zal ik geregeld eens even aanzetten. Wellicht sla ik hier en daar een nummer over maar overall is dit een sterk album van een band die heel erg goed aan de weg timmert. Het is nog maar het derde album maar ze blijven sterk vooruit komen en ze zijn wereldwijd een groot succes. Ik ben door dit album eigenlijk enthousiaster geworden voor het concert die eraan komt dan ik daarvoor was. Uiteraard volgt er een verslag van dit evenement maar daarover later meer!
#fsom eindcijfer 8/10

Dit artikel is geschreven door: DutchPlayStationGamer
Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter