EP review: RSO – Rise Release Date 29/09/2017

Richie Sambora, de voormalig gitarist van Bon Jovi heeft in het verleden al eens laten zien ook eigen werk prima te ten gehore te laten brengen. Dit is in de eerste twee pogingen ‘Stranger in this Town’ en ‘Undiscovered Soul’ prima gelukt. Met het album ‘Aftermath of the Lowdown’ bleef het commerciele succes een beetje uit maar desondanks was het wel een solide album. Maar daar wil ik het niet over hebben in deze review. Deze review is namelijk gericht op het meest recente werk van de gitarist en zijn vriendin Orianthi. Orianthi is geen knullig artiestje die toevallig mee mag doen omdat het een stel is, nee, Orianthi is een gitariste uit Australië die gewerkt heeft met Micheal Jackson en jarenlang vaste gitariste is geweest van Alice Cooper! Ook heeft ze zelf met ‘Violet Journey’, ‘Believe’, ‘Fire (EP)’ en ‘Heaven In This Hell’ een repertoire neergezet die zeker niet vergeten mag worden.

RSO Feat. Guitarist Power Couple RICHIE SAMBORA And ORIANTHI: 'Rise' EP Out Now

Rock ‘n’ Roll

Twee gitaristen op een album, dat moet wel rock ‘n’ roll worden. Niets is echter minder waar op de eerste EP die is uitgebracht. Eigenlijk staan er vijf verschillende genre’s op deze EP, met het album in aankomst in februari 2018. De EP begint met het titelnummer ‘Rise’. Je merkt eigenlijk direct dat het hier gaat om een samenwerking. Beide artiesten komen tot hun recht in zowel gitaarwerk als zang en ook qua sound merk je dat dit iets nieuws is met een vertrouwd laagje voor mij als Bon Jovi liefhebber. De eerste single, ‘Masterpiece’, begint met een rustige piano sound en gaat over in een pop-rock sound. Luister hieronder en oordeel zelf.

Second Take Off

De EP stijgt tweemaal op, met het nummer ‘Rise’ en opnieuw met het nummer ‘Truth’. When you find pure love you can’t kiss it away klinkt er in het refrein en dat geeft eigenlijk een beetje weer hoe de twee artiesten samen zijn gekomen. na dit nummer zet wat mij betreft de daling echter een beetje in met ‘Take Me’ om een beetje stabiel te blijven zweven met de afsluiter ‘Good Times’. ‘Take Me’ heeft een beetje een soul vibe en het is geen slecht nummer maar het mist wat mij betreft de sound van Richie Sambora ondanks dat hij de lead neemt op de zang. Het nummer ‘Good Times’ zorgt niet voor een nieuwe opleving maar sluit de EP wel op een vrolijke noot af met hier en daar wel een beetje reggae invloeden.

Verdict

Een review is natuurlijk geen review zonder er een cijfer. Al met al is deze eerste ‘outing’ als RSO geen mislukte poging. Het is echter ook niet het grote succes die ik persoonlijk gehoopt had. Desondanks is het een solide EP en zorgt het bij mij voor genoeg ‘hype’ om uit te kijken naar de tweede EP die in november verschijnt en het album die komt in februari volgend jaar.
#fsom eindcijfer 7.5/10
Dit artikel is geschreven door: Peter van de Velde (cloudstrifenl)
Volg ons op FacebookInstagram en Twitter