Wat is ‘Hard Seltzer’ en waarom is het zo enorm populair!?
21 januari 2021Wat is Hard Seltzer | Vele trends waaien over vanuit de Verenigde Staten, zo ook de ‘Hard Seltzer’ trend. Wat is Hard Seltzer eigenlijk en waarom het zo enorm populair?
First of all. Wat is ‘Hard Seltzer’ eigenlijk? In de basis kun je het misschien wel het beste omschrijven als SPA Rood met een fruitsmaakje en een beetje alcohol, dit klinkt misschien niet zo aantrekkelijk, maar in de Verenigde Staten was Seltzer in 2019 al goed voor ruim 1,2 miljard dollar. De verwachting is dat dit in 2021 vier keer zo veel is.
Maar, wat is Hard Seltzer nu echt?
Hard Seltzer is bruiswater waar alcohol aan toegevoegd is, deze neutrale alcohol is afkomstig uit aardappel, suiker of granen (zoals wel vaker het geval is). Daarnaast heeft Seltzer over het algemeen een fruitsmaakje, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat het al veel meer is dan alleen fruit.
In Nederland lopen we nog een beetje achter met deze trend, alhoewel Hooghoudt op basis van hun Raw Gin al in de zomer van 2020 met een Seltzer kwam. Het waren destijds voor mij de eerste Seltzers van NL bodem die ik proefde en ik was er niet van ondersteboven helaas. Ik was al wel ondersteboven van de Florida Seltzer van bierbrouwer ‘Untitled Art‘.
Verder (her)ken je inmiddels misschien merken als Kever, Stëltz en White Claw inmiddels wel. De laatste is bijvoorbeeld al goed vertegenwoordigd in het assortiment van Drankdozijn.
Waarom is het zo populair?
Toen ik voor het eerst kennis maakte met Seltzer, was ik van mening dat dit vooral in de zomer een lekker (gehyped) drankje zou zijn. Niets bleek minder waar, want de doelgroep van dit drankje zijn de ‘Millenials’. Deze groep consumeerde dit alcoholhoudende prikkelende fruitsapje is dusdanige hoeveelheden dat zelfs Coca Cola aan de slag is gegaan.
Onder de naam ‘Topo Chico‘ komt Coca Cola ook naar Europa met de HArd Seltzers, hierover vertellen ze het volgende: “In totaal komen er drie smaakvarianten op de Nederlandse markt: Tangy Lemon Lime, Tropical Mango en Cherry Acai. Topo Chico Hard Seltzer werd afgelopen september succesvol op de Latijns-Amerikaanse markt gebracht en zal de komende maanden ook in Europese landen worden geïntroduceerd. De uitbreiding van het portfolio met een alcoholische drank sluit aan bij de ambitie van het bedrijf om voor ieder moment van de dag een geschikte propositie aan te kunnen bieden. De introductie gaat gepaard met een geïntegreerde en verantwoorde marketingcampagne specifiek gericht op consumenten van 20 jaar en ouder.“
De enorme populariteit (vooral onder millenials) is te verklaren door het frisse en doordrinkbare karakter van het drankje en de lage hoeveelheid calorieën natuurlijk! Het is geen bier noch wijn en dit drankje bedient dus een volledige nieuwe doelgroep. Door het relatief lage alcoholpercentage kun je er ook nog eens meer van drinken. #genietmaardrinkmetmate
Wat het drankje in Europa en dus ook in Nederland gaat doen is nog even gissen, maar dat het de markt gaat verrijken staat allang vast. To be continued…
Artikel door: Bas de Goede / @thedutchbeerdad
Volg FSOM Magazine op Instagrampagina en Facebookpagina!
Ben je nog geen abonnee op FSOM tv? Klik dan snel –> hier <– en mis niets meer!