Kingdom Hearts – Birth By Sleep FINAL MIX – Review

Kingdom Hearts, het begon op 28 maart 2002 allemaal zo eenvoudig. Dat was de datum dat de eerste Kingdom Hearts game uitkwam op de PlayStation 2. Normaliter volgt dan een vervolg in de vorm van een deel 2 en eventueel deel 3. Dat liep bij Kingdom Hearts even anders. Birth by Sleep is namelijk het 6e deel die uitkwam in de serie maar eigenlijk, verhaaltechnisch gezien, is het de eerste in de reeks. Gezien ik enkel Kingdom Hearts 1, 2 (op PS2) en 3 gespeeld heb ben ik nu eindelijk eens gedoken in mijn Kingdom Hearts I.5 + II.5 ReMIX disc. Zes games, zes verhalen. Ik heb besloten om de volgorde van het verhaal dit keer aan te houden en niet van de release dus mijn eerste avontuur in HD was de PSP titel Birth By Sleep, alleen nu in de FINAL MIX variant. Lees hier mijn ervaring.

Geen Sora

Wanneer ik denk aan Kingdom Hearts dan denk ik aan Sora. In Birth By Sleep speel je echter niet als Sora maar krijg je drie andere karakters voorgeschoteld, Terra, Ventus en Aqua. Deze drie vrienden hebben elk hun eigen kwaliteiten. Terra is vooral gefocust op kracht, Ventus op vriendschap en Aqua is de magiër van de drie. De verhaallijnen hebben raakvlakken met elkaar en ongeacht dat het niet veel uitmaakt voor het grote geheel heb ik toch aangehouden aan de “way it’s meant to be played”. Dat houdt in dat ik eerst het verhaal met Terra heb doorlopen, vervolgens Ventus en daarna Aqua. Qua aansluiting past dit het beste in het geheel. Alle verhalen vlechten op zo’n manier samen dat je, om het geheel te begrijpen, wel alle verhalen moet spelen!

Disney en…

Zoals we gewend zijn van Kingdom Hearts ga je met de drie karakters naar verschillende Disney georiënteerde werelden om daar de helden te helpen bij het verslaan van zowel de Unversed als de baddy uit het desbetreffende verhaal. Zo komen we bij de dwergen en Sneeuwwitje, mogen we vliegen met Peter Pan en komen we Experiment 626 tegen, beter bekend als Stitch.

Mini-games en de Mirage Arena

Dat je het verhaal kunt spelen is natuurlijk heel erg mooi en ook erg vermakelijk maar waar je wellicht nog meer tijd mee zoet bent zijn de vele optionele bossfights, de mini-games en de Mirage Arena. De bossfights kom ik zo op, eerst wil ik even naar de mini-games waar er meerdere van aanwezig zijn. Zo heb je na het uitspelen van het verhaal op bijna elke wereld een Unversed Battle Mission. In zo’n missie moet je een gevecht doen met Unversed maar daar zit een speciale opdracht aan vast. Verzamel zoveel orbs in zoveel minuten, laat een Unversed zo snel mogelijk leeglopen enzovoorts. Bij de mini-games heb je ook nog Command Boards (bordspel), Hercules Training (meer boxen kapot slaan dan Hercules), Disneytown met daarin Ice Cream Beat, Fruitball en Rumble Racing.

Command Board

De meest noemenswaardige is echter de Mirage Arena. Deze aparte wereld laat je de Rumble Races en Commandboards spelen maar hier heb je ook een onderdeel waar je veel tijd kunt spenderen, de Arena Battles. Dat zijn gevechten met meerdere rondes en als laatste ronde een soort eindbaas. Deze gaan van vrij eenvoudig tot redelijk moeilijk tot heel erg lastig.

Optionele bosses

Ik zei net al even dat ik de bosses apart zou noemen. In de Mirage Arena krijg je voor de laatste twee missies twee zeer uitdagende bossfights in de vorm van Armor of Eraqus en No Heart. De moeilijkste bosses zijn echter te vinden na het uitspelen van het verhaal. De eerste is Vanitas Remnant, welke je kunt vinden in de Badlands van de Keyblade Graveyard. Wanneer je die verslagen hebt en je keert terug naar de wereld Land of Departure wacht je de echte uitdaging. De boss, simpelweg The Unknown (of op internet Mysterious Figure) heeft veel uren opgeslokt. Niet omdat hij zo leuk is maar wel omdat hij zo verschrikkelijk moeilijk is, zeker wanneer je ook nog eens speelt op Critical difficulty. Bereid je dus extreem goed voor wanneer je deze boss te lijf gaat. Kleine tip, Thunder Surge en Cure kunnen je redden.

No Heart

Final Episode & Secret Episode

Het verhaal is natuurlijk het verhaal maar er komt bij Birth by Sleep nog iets meer bij kijken. Zo heb je, wanneer je voldaan hebt aan bepaalde voorwaarden, de mogelijkheid om de Final Episode en daarna de Secret Episode te spelen. Deze episodes zijn verborgen stukjes verhaal die je iets meer duidelijkheid geven. Deze episodes zijn het gemakkelijkst vrij te spelen op Critical, al kan het ook op Beginner. Deze keuze van verhaal vertellen is leuk al vond ik het wel jammer dat je, wanneer je casual speelt en dus niet alles gaat halen, je deze episodes waarschijnlijk zult missen wat wel jammer is.

Remaster done right

Zoals gezegd, dit is de eerste van de reeks ReMIX games die ik gespeeld heb. Birth By Sleep kwam initieel uit op de PSP en ik kan stellen dat de game een flinke oppoetsbeurt heeft gehad. Dit komt de kwaliteit zeker ten goede. Of de gameplay veel veranderd is kan ik niet veel over zeggen maar dat het fantastisch speelt, dat absoluut. Ik stap (weer) in na het spelen van Kingdom Hearts III en dan merk je wel dat het allemaal iets langzamer is en dat de combo’s wat “eenvoudiger” zijn maar desondanks is het voor een remaster zeker top gedaan.

Final Mix Verdict

Na 125 plus uren gespendeerd te hebben aan deze game kan ik oprecht zeggen dat ik genoten heb van deze titel. Drie verhalen die samenkomen, de vele extra’s in de vorm van mini-games en de optionele bosses maken deze game een tijdslurper van jewelste. Wanneer je deze echter allemaal hebt gehad kun je je lol vervolgens niet op in de Mirage Arena. Koop je de game nu via bol.com dan heb je zes games voor de magische prijs van € 29,99. Zes games waarvan de eerste al meer dan 125 uur speelplezier biedt, dan heb je het over waar voor je geld.

FSOM cijfer: 8.7

Dit artikel is geschreven door: DutchPlaystationGamer Vergeet niet om FSOM te volgen op FacebookInstagramPinterest!

Ben jij of is jouw onderneming/product op zoek naar een partner