Far Cry: New Dawn – Review

Nadat vorig jaar maart Far Cry 5 uit kwam, was het wel heel snel om een nieuw deel aan te kondigen in deze gamereeks. Toen er iets meer informatie naar buiten kwam, bleek het niet om een volledig nieuw deel te gaan maar meer een direct vervolg op Far Cry 5. Veel gamers noemen de game dan ook Far Cry 5.5. Of dat helemaal terecht is, lees je in mijn, niet geheel spoilervrije, review.

Hope County… maar dan anders

Zoals gezegd is Far Cry New Dawn een direct vervolg op het vijfde deel in de serie. Nadat Joseph Seed een nucleaire bom afvuurt op Hope County merk je dat het bekende speelveld is veranderd. De groene bossen zijn onder andere niet meer volledig groen maar de wereld is bezaaid met roze bloemen. Ook zijn resources natuurlijk een stuk schaarser geworden en wapens zijn niet ook niet meer wat ze geweest zijn. Gelukkig is er nog genoeg creativiteit om wapens te maken en samen te stellen dus je kunt je hart ophalen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een saw-launcher. Met verschillende upgrades mogelijk om zelfs drie zagen ineens weg te schieten. En een bayonnette is wellicht niet voorhanden maar ducttape en een schroevendraaier zijn een goed alternatief.

Direct vervolg

Hope County is echter niet alleen qua omgeving veranderd, ook je tegenstander is veranderd. De Seed familie is er natuurlijk niet helemaal meer maar er zijn altijd gekken die de boel op stelten willen zetten. Dit keer is die rol weggelegd voor de tweelingzusjes Mickey en Lou. Deze twee zussen zijn niet alleen een beetje loco, maar ook nog eens extreem geweldddadig. Ze komen niet om te onderhandelen maar om van je af te nemen en dat stellen de bewoners die een nieuw leven op willen bouwen natuurlijk niet op prijs.

Zoals ik zei, de Seed’s zijn dan wellicht weg maar de gelovige gekkies zijn er nog. Al leven ze nu afgesloten van de rest onder de naam New Eden. Zou er dan toch nog iets anders zijn wat een connectie maakt met Far Cry 5?

Fingerlicking good

Far Cry New Dawn gaat geen groundbreaking ervaring zijn. Dit is gelukkig ook helemaal niet nodig! De gameplay is zoals we die kennen en dit zit gewoon goed in elkaar. Of je nu met je wingsuit door de lucht zweeft, aan een parachute hangt, de auto pakt of in een helikopter stapt het werkt zoals we dat gewend zijn. Het auto/motor rijden vind ik persoonlijk altijd al een slappe hap maar het went dus erg vervelend is het niet.

Gelukkig zijn er ook nog wat leuke nieuwe features toegevoegd aan de game. Herinner je je de saw-launcher die ik net noemde? Nou, die kun je dus zelf maken! Verzamel de resources en builden die hap. Een van de belangrijkste resources in de game is Ethanol. Hiermee kun je je basis upgraden om nog betere wapens te maken! Tier 1, 2, 3 of Elite weapons. Upgrade je weapon station en bouwen maar!

Maar wacht er is meer

Wat ook nieuw is in deze Far Cry zijn de Expeditions. Deze Expeditions zijn losstaande missies waarbij het doel vrij simpel is. Infiltreer een basis, zoek het pakketje, neem het pakketje mee en ga naar het extraction point. Wanneer je het pakketje hebt gevonden blijven de vijanden echter niet weg want na 20 seconden gaat een GPS tracker aan en zul je twee minuten moeten overleven alvorens de helikopter er is.

In totaal zijn er zeven missies te spelen die je allemaal twee keer in rank omhoog kunt laten gaan. Dit zorgt voor een hogere moeilijkheidsgraad maar ook voor betere loot. Het enige wat je hiervoor moet doen is de missie uitspelen.

Al met al is dit een leuke toevoeging maar het is wel vrij beperkt. De missies zijn kort en zeker wanneer je op een makkelijkere moeilijkheidsgraad speelt zit er weinig uitdaging in.

It’s not all good

Over het algemeen is deze nieuwe telg in de Far Cry familie gewoon een prima game. De gameplay is als vanouds, het verhaal is ondanks zijn korte duur prima in orde en je hebt wat leuke nieuwe mechanics zoals wapens maken en de expeditions. Wat ik bedoel met It’s not all good is de wijziging in muziekkeuze. Welke gek dat bedacht heeft… Natuurlijk, over smaak valt niet te twisten maar ik heb tot dusver bij iedereen die ik spreek over deze game enkel als echte klacht gehoord: de muziek! Terror! Goed, dan is dat ook weer gezegd.

Helaas kent de game ook wat awkward bugs. Zo kreeg ik een foto toegezonden van twee vijanden die vast zaten in een steen. Het lijkt net alsof de hoofden er luguber geplaatst zijn maar niets is minder waar.

The verdict

Al met al is Far Cry New Dawn een geslaagde uitbreiding op Far Cry 5. Het is wellicht niet onder die vlag verkocht maar dezelfde map, terugkerende karakters en voortborduring op het verhaal zijn wel genoeg indicaties dat het om een grote DLC gaat. Het verhaal is daar dan ook op gebouwd en is aan de korte kant. Wanneer je de overige zaken niet doet zul je na zo’n 8 uur de game wel gezien hebben.

Wanneer je iets verder gaat en net als ik de platinum trophy wilt behalen dan is 20 uur speeltijd ongeveer de norm.

FSOM cijfer: 8/10

Dit artikel is geschreven door: DutchPlaystationGamer Vergeet niet om FSOM te volgen op FacebookInstagramPinterest!